تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ دی ۹۶.::. ساعت : ۵:۰۰ ب.ظ

   281 بازدید

7 کشته و 7 زخمی در چند روز اخیر

جوان پرس : متاسفانه در تصادف چند روز پيش خودروی وانت سایپا و جیب در جاده نقده_ اشنویه 5 نفر جان خود را از دست دادند و 4 نفر هم زخمی و روانه بیمارستان شدند. و بر اساس علام رسانه های و شبکه های اجتماعی همان شبش نیز متاسفانه دو کشته و 3 مصدوم در تصادف پراید و سمند در محور میاندوآب به بوکان نزدیکی های روستای داشبند رخ داد که جمع کشته های دو روز اخیر به 7 نفر برسد و 7 نفر هم زخمی راهی بیمارستان شوند.

در کشورهای توسعه‌یافته بر اساس استفاده از فناوری‌های جدید، آمار تصادفات و تلفات آن تا حد زیادی کاهش یافته اما در کشور ایران هنوز تلفات ناشی از تصادفات رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود، بنابراین مقوله ایمنی در جاده‌های کشور از اهمیت مضاعفی برخوردار است که باید در صدر اولویت‌های برنامه‌ریزان حمل و نقل واقع شود.

وضعیت زیرساختی راه‌های آذربایجان غربی مناسب نیست!

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: وضعیت زیرساختی راه‌های آذربایجان غربی مناسب نیست و سبب بروز حوادث متعدد می‌شود، بطوریکه در ۶ ماه امسال ۲۴۴ نفر در تصادفات جاده‌ای در استان جان باختند.

ابراهیم مبارک‌قدم با اشاره به وضعیت راه‌های استان اظهار داشت: در آذربایجان غربی سالانه 8 الی 10 میلیون سفر بین شهرستانی صورت می‌گیرد و در این میان حوادث رانندگی زیادی روی می‌دهد.

وی افزود: آذربایجان غربی از لحاظ تصادف رانندگی و فوتی در رتبه 10 کشور قرارگرفته است اما اگر آموزش‌های لازم و به‌ موقع حاضر شدن نیروهای امدادی بر سر صحنه حادثه می‌تواند این آمار را کاهش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: شهرستان ارومیه بیشترین سهم را در تصادفات داخل استانی دارد و در سال 95 با 78 تصادف نیز در رتبه اول استان قرار گرفته بود و بعد از این شهرستان پیرانشهر و مهاباد در رتبه‌های بعدی میزان تصادفات رانندگی قرار دارند.

وی تصریح کرد: 60 درصد فوتی‌ها در محل حادثه روی می‌دهد که اگر بتوان زمان حضور نیروهای امدادی را در صحنه حادثه کاهش داد بدون شک میزان فوتی‌ها کاهش می‌یابد و در این راستا باید امکانات نیروهای امدادی از هر لحاظ رسیدگی شود تا در حد مطلوبی باشند.

فوت 360 نفر در آذربایجان غربی در اثر تصادف

فرمانده پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی هم با بیان اینکه متاسفانه  در 10 ماهه اول امسال 360 نفر در جاده های استان جان خود را از دست داده اند ؛ خاطرنشان ساخت : در اثر تصادفات در 10 ماهه  بیش از 7000 نفر نیز مجروح و زخمی شده اند.

 سرهنگ عباس فرمانی 65 درصد علت تصادفات را عامل انسانی عنوان کرد و گفت : بدلیل ضعف فرهنگ رانندگی در سطح استان  ،  به روز بودن وسایل نقلیه ، کوهستانی بودن جاده ها ،  اعتماد به نفس و غرور کاذب در زمان رانندگی ، عجله و شتاب ، بی تفاوتی به مدت زمان و قوانین رانندگی ، مشکلات زیرساختی و غیره باعث ایجاد ایجاد افزایش تصادفات در سطح استان شده است.

فرمانده پلیس راه انتظامی  آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۵۸ درصد تصادفات آذربایجان‌غربی در جاده‌های اصلی و ۲۲ درصد در جاده‌های فرعی رخ می‌دهد گفت: در این رابطه ۱۲ درصد تصادفات در راه روستایی و ۱۰ درصد در بزرگراه‌ها صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد مقصران در تصادفات رانندگی مردان و دو درصد زنان هستند تصریح کرد: از سوی دیگر ۶۸ درصد تصادفات در زمان روز، ۱۶ درصد در شب و سه درصد در زمان غروب عصر و صبح رخ می‌دهد.

فرمانی با بیان اینکه ۲۸ درصد کل تصادفات استان و بیشترین میزان تردد خودرو در جاده‌ها در فصل تابستان اتفاق می افتد افزود: معمولا در چندین سال گذشته محور ارومیه تا خوی و مهاباد، محور میاندوآب تا مهاباد و نیز ارومیه- سلماس بیشترین میزان تردد را داشته‌اند.

فرمانده پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی تصریح کرد: هدف پلیس راه فرماندهی استان آذربایجان غربی ایجاد زمینه مناسب در راستای ارتقا امنیت ترافیکی محورها با همکاری سایر دست‌اندر‌کاران در امر ترافیک جاده‌ای است.

سرهنگ فرمانی در خصوص تبعات تصادفات فوتی ها و مجروحین ابراز نگرانی کرد و افزود : تصادفات و رفتارهای پرخطر رانندگی تبعات زیاد مالی ، معلولیت و .. برای مردم دارد و عواقب سنگین اقتصادی و اجتماعی ببار می آورد.

فرمانده پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی خواستار ورود تمامی ادارات حوزه ترافیک و حمل و نقل و جاده ، رسانه ها ، نمایندگان مجلس و مسئولین استانی برای کاهش تصادفات و فرهنگ سازی و توجه به زیرساخت ها شد.

  فرهنگ غلط رانندگی یا استاندارد نبودن زیر ساخت ها؟

در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.

رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.

رییس پژوهشکده بیمه در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی، گفت: بر اساس پژوهش هایی که ما در مرکز پژوهش بیمه انجام داده ایم علت 85 درصد از حوادث جاده یی کشور عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است.

وی توجه نکردن به آموزش های لازم در زمان گرفتن گواهینامه و فرهنگ غلط رانندگی را مهمترین دلیل رفتار پرخطر راننده ها دانست.

«سید حسن موسوی چلک» رییس انجمن علمی مددکاری نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امروزه نزدیک به سه پنجم از حوادث جاده ای که به مرگ یا معلولیت ختم می شوند ناشی از عوامل انسانی و رفتارهای شخصیتی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ی اینکه آیا رانندگان متخلف دارای تیپ خاص شخصیتی هستند یا نه؟ گفت: شاید جواب این پرسش بله باشد؛ برخی از افراد برای آزاد کردن خشم نهفته ی خود دست به کارهای خطرناکی در رانندگی می زنند و نمونه ی این کارها سبقت های خطرناک در جاده ها است.

عوامل انسانی به تنهایی نمی توانند دلیلی برای وقوع سوانح جاده یی باشد. نباید فراموش کرد که استاندارد خودروهای تولید داخل و برخی از خودروهای وارداتی در سطح پایینی قرار دارند و تا زمانی که این نقص های فنی برطرف نشود نمی توان انتظار داشت که حوادث رانندگی کاهش پیدا کند. هر چند که در سال های گذشته طرح هایی برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده در کشور اجرا شد ولی مشاهده می شود هنوز برخی از خودروهای ناوگان حمل و نقل جاده یی فرسوده است.

در کنار فرسودگی خودروها، مجهز نبودن آنها به کسیه ی هوا، ترمزهای ضد قفل، کمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه ی خودروها از دیگر عوامل خطر آفرین در رانندگی است که نباید نقش آنها را در کنترل یا رخ دادن سانحه ی جاده یی نادیده گرفت.

رییس پژوهشکده ی بیمه در این زمینه باور دارد که خودروهای فرسوده و وجود یک سری نقص فنی می تواند عاملی برای تصادف در جاده ها باشد ولی آنچه از همه مهمتر است، عوامل انسانی در بروز چنین حوادثی است.

در کنار رفتارهای رانندگان و استاندارد نبودن خودروها یکی دیگر از مهمترین دلایل تصادف وضعیت نامناسب جاده ها است. ظرفیت کم این راه ها و پایین بودن سطح استاندارد فنی آنها می تواند یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث جاده یی باشد.

البته سانحه های جاده یی تنها مربوط به جاده های برون شهری نیست بلکه خیابان ها و پیاده روهای ایران نیز به محلی برای حادثه آفرینی تبدیل شده است. یکی از مهمترین مشکلات کلان شهرها کیفیت نامناسب سطح خیابان ها و استفاده ی موتورسواران از پیاده روهای شهری است که حوادث گوناگونی ایجاد می کند.

در کنار عوامل مورد اشاره، نمی توان از نقش شرایط آب و هوایی، صحبت کردن راننده ها با تلفن همراه، حرکت در شب با چراغ خاموش، نحوه ی آموزش رانندگی در کشور و قطعات بی کیفیت و وارداتی خودرو در تصادفات رانندگی چشم پوشی کرد.

هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات

حوادث رانندگی موجب شکل گیری مشکلات فراوانی در زمینه های روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه می شود. هر چند در نگاه اول مرگ پایان حیات یک فرد یا خانواده در سانحه ی رانندگی است ولی آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال های سال می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.

تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمی شود؛ یکی از مهمترین پیامدهای این حوادث معلولیت و خانه نشینی افراد است که هزینه های زیادی برای خانواده و جامعه دارد. نگهداری معلولان، مشکلات روحی و روانی آنها و دور ماندن افراد آسیب دیده از کار و تحصیل از دیگر پیامدهای تصادف در کشور است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه تصادفات جاده یی در برخی از موارد فرد را از لحاظ اقتصادی ورشکسته می کند گفت: ممکن است خودروی این افراد بیمه نداشته باشد و خود مجبور شوند هزینه های تخلف را پرداخت کنند.

وی همچنین یادآور شد: مرگ یا معلولیت سرپرست خانواده در تصادف رانندگی سبب فقر اقتصادی و آسیب های اجتماعی می شود و این امر زیان های زیادی برای خانواده و جامعه دارد.

تنها هزینه های حوادث جاده یی متوجه فرد یا خانواده نمی شود بکله جامعه نیز از این هزینه ها بی نصیب نیست. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که در سال 91 درباره ی زیان های رانندگی برای کشور منتشر شد، اعلام کرد: هزینه ی حوادث رانندگی برای سال 1390 تقریبا 51 هزار و 910 میلیارد تومان بوده است.

در این زمینه مهدوی رییس پژوهشکده ی بیمه به پژوهشگر ایرنا گفت: در طول سال بیمه میلیاردها تومان بابت دیه ی کشته های حوادث جاده یی و خسارت ماشین های آسیب دیده پرداخت می کند.

وی با اشاره به پژوهشی که «اسماعیل آیتی» عضو هیات علمی دانشگاه «فردوسی» مشهد در این زمینه انجام داده است گفت: بر اساس نتایج این پژوهش سالیانه معادل 10 درصد تولید ناخالص ملی بابت خسارت حوادث رانندگی پرداخت می شود.

چه باید کرد؟

حوادث جاده ای و خسارت های ناشی از آن یک موضوع همگانی و عمومی است که باید با نگاهی خاص به آن توجه شود زیرا ادامه ی این روند افزون بر اینکه موجب مرگ یا معلولیت افراد زیادی در جامعه می شود، هزینه های اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تلفات جاده ای بالابردن فرهنگ رانندگی است؛ در ایران که بیشتر نقاط آن از فرهنگ سنتی برخودار است ورود خودرو به زندگی خانواده ها موجب شد که فرهنگ استفاده از این وسیله ی نقلیه به درستی در کشور جا نیفتد. یکی از مهمترین راهکارها برای بالا بردن فرهنگ رانندگی در جامعه، فرهنگ سازی در کنار اعمال قانون است؛ زیرا تنها فرهنگ سازی نمی تواند رفتار غلط برخی از افراد را اصلاح کند و لازم است از طریق اعمال قانون نیز فرد را وادار به رفتارهای منطقی در رانندگی کرد.

در این بین نقش رسانه  ملی و محلی  و شبکه های اجتماعی و مجازی و کانال های تلگرامی با کمک سازمان های مردم نهاد باید برای ارتقای فرهنگ رانندگی بسیار مهم و حیاتی است

در کنار افزایش استاندارد خودروها ضروری است که افزایش کیفیت راه های کشور نیز در دستور کار قرار بگیرد. راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه ی مددکاری اجتماعی و ترافیک، استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ی ترافیک و حوادث جاده یی از دیگر راهکارها برای کاهش نرخ مرگ میر در جاده های کشور است.

ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها، ایجاد دوره‌های آموزشی حمل و نقل برای دست‌اندرکاران حمل و نقل و نیز اقشار جامعه که موجب ارتقای فرهنگ ترافیکی بوده نمونه‌ای از این اقدامات است.

افزایش پایاگاه‌های پلیس‌راه برای نظارت و کنترل هر چه بیشتر به خصوص  درباره سرعت، افزایش پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر نیز از جمله اقدامات مهمی است که انجام شده است.

پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر به خصو ص از اهمیت خاصی برخوردار هستند زیرا از یک طرف با تقویت آنها می‌توان عده زیادتری از مصدومان را از خطر مرگ نجات داد و از طرف دیگر می‌توان مصدومانی که زنده می‌مانند را طوری درمان کرد که قابلیت زندگی و فعالیت خود را به نحو مطلوب باز یابند که مسلماً در اقتصاد کشور نیز مؤثر است.

ایجاد نمازخانه و استراحت‌گاه در بین راه و به خصوص ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و تیرپارک‌ها که محل مناسبی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از سفر است  نیز از جمله اقدامات مؤثر در کاهش تصادفات رانندگی هستند.

آموزش، اعمال قانون، مهندسی راه و خودرو و امداد و نجات در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای موثر است. همچنین رانندگان باید با نهایت دقت و تمرکز رانندگی کرده و هنگام خواب آلودگی و عصبانیت از این کار پرهیز کنند.

نوسازی خودروهای فرسوده، برطرف کردن نقاط حادثه خیز جاده‌ای، ترویج فرهنگ صحیح رانندگی بین هموطنان نیز می‌تواند از میزان تلفات جاده‌ای تا حد زیادی بکاهد

 و برای رسیدن به همه این موارد در سطح استان یک بسیج عمومی و همگانی توسط نمایندگان مردم ، مدیران دستگاههای اجرایی و مسئولان ارشد استانی ، رسانه ها ، ائمه جمعه و هیات های مذهبی ، نهادهای مردمی و تقویت و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضروری است تا بتوان میزان تصادفات را به حداقل رساند و جلوی فوت چند نفر از هموطنان و هم استانی های عزیز را گرفت.

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 110531




دیدگاه خود را به ما بگویید.