تاریخ انتشار :یکشنبه 22 جولای 12.::. ساعت : 2:10 ب.ظ

   433 بازدید

ghatar1

داشتن دركی روشن از چیستی یك آرزو، تجربه ای آشنا برای هر فرد بالغ است ولی فهم حس آرزوی جمعی برای برخی هرگز رخ نمی دهد و اغلب برای داشتن این تجربه باید متعلق به جایی باشی كه از كودكی آن آرزو را در گوش تو زمزمه كرده باشند و شاید حتی آن آرزو به شنیدن سوت قطار خلاصه شود.

پایگاه خبری تحلیلی جوان/مرزداران غیور ساكن در استان آذربایجان غربی كه متشكل از اقوام مختلف ایرانی با ادیان و مذاهب گوناگون هستند، ‌دیر زمانی است چنین آرزوی جمعی را در ذهن خویش پرورش داده و داشتن راه آهن را از دولت مردان مطالبه كرده اند.

اكنون پس از چند دهه انتظار در دوره دهمین دولت از نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق این آرزو به مردم خونگرم این دیار برای سال آینده كه مصادف با آخرین سال فعالیت این دولت است، ‌وعده داده شده است.

اگر چه ملزومات تحقق این آرزو مبتنی بر تركیب خردمندانه خاك و سنگ، آهن و چوب ، فن و دانش و اراده و ابتكار است، ولی آثار اجرایی این تركیبات در برگیرنده توسعه و آسایش ساكنان این استان و رونق اقتصادی منطقه است. امروز در قالب طرح مهر ماندگار، رسیدن به این آرزو، یعنی رسیدن خطوط راه آهن سراسری كشورمان به شهر ارومیه، ‌مركز استان آذربایجان غربی از هر زمان دیگری نزدیك تر است.

از 55 سال قبل، در هفتم اسفند ماه سال 1336 كه خط آهن سراسری از تهران خود را به خط قدیمی تبریز- جلفا رساند و كاری كه در سال 1317 شروع شده بود، با رسیدن راه آهن به پشت سواحل شرقی دریاچه ارومیه در شهر تبریز ‌به اتمام رسید،‌ آرزوی داشتن راه آهن در غرب دریاچه نیز ایجاد شد.

تا امروز این سووال ذهن نزدیك به سه میلیون جمعیت ساكن در غرب دریاچه ارومیه را به خود مشغول كرده كه’آیا روزی می رسد نشسته بر ارابه های آهنی روان بر خطوط موازی ریل های فولادین در عرصه كشور پهناور ایران طی مسیر كنند؟’

دغدغه ناشی از این آرزو در ادوار مختلف متغیر بود و گاه تصویر این آرزو در پس زمینه های ذهن جمعی مردمان این دیاركم رنگ می شد، گاه تا مرزهای ناممكن نیز پیش می رفت و گاهی هم اگر امیدی ایجاد می شد، وعده تحقق آن بسیار دور می نمود.

مستندات نشان می دهد كه بحث جدی كشیدن راه آهن به ارومیه در قالب یك طرح ملی از سال 1380 با موضوع ارتباط خطوط ریلی شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی به شهر ارومیه آغاز شد.

طبق برآوردهای اولیه باید این طرح در سال 1388 به اتمام می رسید، ولی موانعی از جمله كمبود اعتبار، تاخیر در تملك اراضی واقع در طول مسیر، عدم تناسب اعتبارات تخصیصی با نیاز طرح و تاخیر در تامین ریل های مورد نیاز ، كار را با وقفه روبرو كرد و این تاخیر به گونه ای شد كه مجموع كل طرح تا دهم دی ماه سال 1388 تنها 19/16 درصد پیشرفت فیزیكی داشت.

در همین راستا برخی نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی بدون اشاره به دلایل وقفه در روند اجرای طرح و كارهای زمین مانده از ادوار گذشته،‌‌تنها به كمبود اعتبار اشاره كرده و فارغ از مجموعه طرح های ملی در دست اجرا در سطح كشور خواستار تامین اعتبار بیشتر برای این طرح شدند.

افرادی مانند ‘ سید سلمان ذاكر’ و ‘ نادر قاضی پور’ از جمله نمایندگانی هستند كه در دوره نهم انتخابات از استان آذربایجان غربی موفق به ورود به مجلس شورای اسلامی شده اند و در نخستین نطق های خود باور به اتمام طرح ملی اتصال خط ریلی كشور به ارومیه را به چالش كشیدند و البته ضمن بیان تردید خود به محل هزینه كرد اعتبارات این طرح نیز اعتراض كردند.

البته علی نیكزاد، ‌وزیر راه و شهرسازی در سفر اوایل خرداد ماه سال جاری به استان آذربایجان غربی، در پاسخ غیر مستقیم به این نگرانی ها از تامین اعتبارات مناسب برای این طرح خبر داد و از اتمام كار تا اوایل سال آینده سخن گفت.

البته پاسخ درستی یا نادرستی این نظرات، ‌نیاز به صبری چند ماهه دارد، زیرا با تحقق وعده دولتمردان در تكمیل این طرح تا خرداد ماه سال آینده به نظر می رسد موضوع پرداختن به نظر منتقدان منتفی شود، بویژه آنكه روند اجرایی عملیات این طرح بزرگ و ملی، حكایت از اراده جدی دولت در اتمام آن تا ماههای آینده دارد.

طرح ملی اتصال راه آهن سراسری به شهر ارومیه كه یكی از 900 طرح هدف گذاری شده در قالب طرح مهر ماندگار در كشور است، باید ‌فاصله بین مراغه تا ارومیه را با مسافت ریلی نزدیك به 184 كیلومتر طی كند.

برای تسریع در روند اجرا، ‌كل طرح در قالب شش زیر طرح تعریف شده كه قطعات یك تا سه طرح در محدوده استان آذربایجان شرقی و قطعات چهار و پنج الف و پنج ب آن در استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

در حال حاضر عملیات زیر سازی و ریل گذاری در قطعات یك تا سه به اتمام رسیده و طی آیینی نیز راه آهن تا میاندوآب افتتاح شده است.

در قطعات چهار و دوگانه پنج نیز با تملك و آزاد سازی اراضی مشمول طرح، زیر سازی به طول 11 كیلومتر از حد فاصل مهاباد تا نقده انجام شده و از مجموع 36 كیلومتر حد فاصل میاندوآب تا مهاباد هم نزدیك به 26 كیلومتر زیرسازی و ریل گذاری شده است.

مدیر كل دفتر فنی استانداری آذربایجان غربی در همین ارتباط به خبرنگاران ایرنا گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده خطوط راه آهن تا هفته دولت امسال (شهریور ماه) خود را به مهاباد و تا دهه فجر به نقده خواهد رساند و در خرداد سال آینده نیز صدای سوت قطار در ارومیه شنیده خواهد شد.

كاظم محمدی اقدم به 705 طرح نیمه تمام در استان آذربایجان غربی اشاره كرد و گفت:از مجموع این طرح های كوچك و بزرگ ،‌49 طرح شاخص با توجه به ضرورت ها و اثربخشی های آنها در دستور كار مهر ماندگار قرار گرفته كه راه آهن مراغه – ارومیه یكی از آنهاست.

به گفته وی مجموع 49 طرح مهر ماندگار این استان تا اول تیر ماه امسال بطور میانگین بین 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیكی داشته اند.

محمدی اقدم افزود: برای طرح راه آهن مراغه – ارومیه كه بخش مراغه تا میاندوآب آن چندی قبل افتتاح شد، امسال دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار منظور شده است كه البته برای تامین اعتبار بیشتر، در صورت نیاز، مشكلی وجود ندارد.

وی گفت: در سال 90 در آذربایجان غربی دو هزار و 623 طرح عمرانی در دستور كار قرار داشت كه پنج هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای آنها در نظر گرفته شد و این اعتبار با اعتبارات طرح مهرماندگار متفاوت است.

به گفته اقدم ، محل تامین اعتبارات طرح ملی مهر ماندگار از محل اعتبارات تملك دارایی، مازاد فروش نفت، فروش اوراق مشاركت، فروش سهام، صرفه جویی در اعتبارات جاری و هزینه ای دستگاه ها و بخشی از اعتبارات وزارت نفت است.

وی مساعدت دولت در تامین اعتبار و نگاه كلان آن را برای تكمیل طرح های نیمه تمام ،‌برای مدیران اجرایی هر استان فرصتی ویژه برشمرد و گفت: حد بهره مندی هر استان از این فرصت پیش آمده كه در قالب طرح مهر ماندگار برنامه ریزی شده است ‌به تلاش مدیران اجرایی هر استان بستگی دارد.

وی مهمترین نگرانی خود و مقامات ارشد استانش را در حال حاضر آن دانست كه نتوانند متناسب با فرصتی كه دولت برای تامین اعتبار در طرح مهر ماندگار ایجاد كرده است، ‌كار و تلاش كنند و موانع موجود را پشت سر بگذارند.

به گفته محمدی اقدام برای رفع این نگرانی طرح های فعال در قالب مهر ماندگار هر روز پایش می شوند و موانع آنها بررسی،‌ مرتفع و فرآیند كاری آنها تسهیل می شود.

هیات دولت در جلسه نهم بهمن ماه سال گذشته به پیشنهاد رییس جمهوری مسوولیتی را برای دستیار ویژه رییس جمهوری تعریف كرد كه طی آن مجموعه طرح های نیمه تمام كشور، ‌اولویت بندی و پایش شود و ساز و كار مورد نیاز به شكلی اعمال گردد كه تا پیش از اتمام كار دولت دهم، مجموعه طرح های كلان منتخب به اتمام برسد.

این تصمیم دولت با عنوان طرح مهر ماندگار در دستور كار قرار گرفت و امروز نتیجه بررسی میدانی و نقطه به نقطه دستیار ویژه رییس جمهوری از سطح كشور در قالب 900 طرح جمع بندی و برای اتمام آنها با مسوولان استانی تفاهم نامه های كاری مبادله شده است.

برآورد اولیه برای اتمام مجموعه این طرح ها در كل كشور بیش از یك هزار و 700 میلیارد ریال است.

در استان آذربایجان غربی نیز طرح هایی در قالب مهر ماندگار تعریف شده كه راه آهن مراغه – ارومیه به عنوان طرحی شاخص به لحاظ سطح مطالبات مردم و اثر بخش آن در رونق اقتصادی منطقه خود نمایی می كند.

البته وزارت نیرو با 19 طرح و بنیاد شهید و امور ایثارگران ،‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی نیز هر كدام با یك طرح به ترتیب بیشترین و كمترین طرح تعریف شده را در قالب طرح مهر ماندگار در آذربایجان غربی دارند.

ادارات كل بهداشت و درمان و راه و شهر سازی نیز هر یك با هفت طرح و ادارات كل صنعت و معدن، نفت و ورزش و جوانان نیز هر كدام با 4 طرح در تحقق اهداف مهر ماندگار سهمی دارند.

بدون شك افق توسعه پایدار در استان مرزی آذربایجان غربی با اتمام طرح های مهر ماندگار روشن تر خواهد شد به ویژه آن كه این مهم با تلاش و همكاری مردم در عرصه كار و تولید پشتیبانی شود./ایرنا/

Print Friendly
کدخبر : 6513




یک دیدگاه

  1. قره یاخا می‌گه:

    ای قطار آماده شو برای تشییع جنازه دریاچه
    میدانم رخت عزایت را آماده کردی تا بپوشی
    و تو دقیقا روزی خواهی رسید که لک لکها دیگر ببه پرواز نخواهند آمد
    وتوبرسر جنازه دریاچه الفاتحه خواهی خواند.
    ای کاش هرگز تورا متولد نمیکردند !تا
    شاهد مرگ جگر گوشه ات دریاچه باشی
    آری او دیگر نیست تا درخت تنومدی همچون تورا
    ببیند که بی میوه ببار نشسته وسر مادرت را عاقبت خوردی!
    شاید پای نحسی داری ! شاید هم تقدیرت را دیگران نوشتند!
    الله اعلم.

دیدگاه خود را به ما بگویید.