تاریخ انتشار :شنبه ۹ مرداد ۹۵.::. ساعت : ۹:۰۰ ب.ظ

   992 بازدید

معصوم زاده : مشکل اصلی رانندگان تاکسی مسافربرهای شخصی هستند و متاسفانه در ارومیه امروز با پدیده مسافربرهای شخصی مواجه هستیم که از شهرهای مجاور به ارومیه می آیند.

جوان پرس : اگر روزگاری شغل رانندگی تاکسی و کسب درآمد از این شغل برای خیلی ها خوشایند بود اما امروز به دلایل متعددی رانندگی تاکسی در ردیف مشاغل ضررده محسوب می شود. انتظارات و توقعات بالا از کسانی که امروز با مشکلات عدیده ای چون نبود بیمه، عدم حمایت دولت، سنگ اندازی سیستم بانکی، کرایه های پایین، قیمت های سرسام آور نگهداری خودروی فرسوده و دهها مشکل دیگر دست به گریبان هستند نمی تواند منطقی به نظر برسد.
اگر در روزهای بارانی و برفی در خیابانها نیستند و یا برخی از آنها ترجیح می دهند دربستی سوار کنند باید گفت که با توجه به لیست بلند بالای مشکلات و عدم حمایت بخش دولتی نباید از رانندگان تاکسی دلخور بود.
برای آشنایی با وضعیت تاکسیرانی در ارومیه به سراغ فخرالدین معصوم زاده مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری ارومیه رفتیم. وی که رتبه های مدیریتی را در این سازمان یکی یکی طی کرده امروز با اشرافیت کامل نسبت به مسائل اذعان دارد شغل رانندگی تاکسی دیگر به صرفه نیست.

برای خوانندگان ما شاید جالب باشد بدانند مدیرعامل تاکسیرانی خودش چند دستگاه تاکسی دارد؟

من تاکسی ندارم.
با این اوصاف تاکسی که سوار می شوید؟
بله. آخرین بار هم یکی دور روز قبل سوار تاکسی شدم.
به عنوان مسافر یا مسئول سوار تاکسی می شوید؟
به عنوان مسافر. یکی راههای آگاهی من از مشکلات رانندگان سوار شده به تاکسی و گپ و گفت با آنهاست.هیچ وقت هم خودم را معرفی نمیکنم تا راحتتر بتوانیم با هم صحبت کنیم.
در این سوار شدن به تاکسی و درد دل با رانندگان عمده مشکلی که مطرح می کنند چیست ؟
مشکل اصلی رانندگان تاکسی مسافربرهای شخصی هستند و متاسفانه در ارومیه امروز با پدیده مسافربرهای شخصی مواجه هستیم که از شهرهای مجاور به ارومیه می آیند. در طول روز مسافر سوار می کند و عصر هم دوباره مسافر سوار کرده و به شهرشان بر می گردند.
تاکسیرانی در شهر ارومیه چه وضعیتی را داراست؟
در حال حاضر ۵ هزار و ۱۲۸ دستگاه تاکسی پلاک قرمز داریم. که ۱۲۶۸ دستگاه بصورت تلفنی و ۱۲۴۸ دستگاه خطی و مابقی گردشی.۲۳۲ شرکت حمل و نقل یا همان دفاتر آژانس های تلفنی داریم. از این ها ۱۴ شرکت متعلق به بانوان است. ۴ گشت بارزسی و نظارت با۷ نفر بارزس نیز در این سازمان فعالیت دارند.
در حوزه تاکسی های تلفنی بزرگترین مشکل ما دوگانگی شرکتهای حمل و نقل است. الان در سطح شهر از سال ۸۶ اتحادیه آژانس های تاکسی تلفنی فعالیت می کند و این باعث ایجاد دوگانگی و بروز مشکل برای مردم شده است. ما برای اینکه خدمات بهتری به مردم ارائه بدهیم نظارت دقیق تری داریم و این نظارت دقیق باعث می شود تا رانندگان پروانه فعالیتی شان را ابطال کرده و به سمت اتحادیه بروند. چون اتحادیه نظارتی ندارد.
با احتساب دفاتر زیر مجموعه اتحادیه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دفتر آژانس تاکسی تلفنی در ارومیه فعالیت می کنند که خیلی زیاد است.
از زمان تصدی این مسئولیت از دو سال قبل چه تغییر و تحولاتی در حال و روز رانندگان تاکسی رخ داده است؟
اولین تغییر ما نقل مکان به ساختمان جدید و بازسازی آن بود.احداث سالن آزمون و آموزش حضوری از دیگر کارها بود. راه اندازی طرح تاکسی یار در ۱۴ نقطه شهر که خوشبختانه نتایج خوبی داشته و در چند نقطه نیز درخواست شده این طرح اجرا بشود.
عقد قرارداد با بیش از ۲۰ موسسه و شرکت خدماتی برای برنامه های رفاهی و خدماتی به رانندگان و خانواده های آنان. از تخفیف در بیمه شخص ثالث گرفته تا استخر، تهیه قطعات خودرو، دانشگاه علمی کاربردی شهرداری و دهها خدمت دیگر از دیگر کارهای انجامی بود.یکی از مهم ترین فعالیتهای ما بیمه تکمیلی رانندگان است که شروع شده و جزو شهرهای پیشرو در این زمینه هستیم.
از بحث ایجاد سایه بان در ۲۲ نقطه شهر که بگذریم طرح تاکسی متر را کلید زدیم و اگر اوضاع خوب پیش برود در نیمه دوم امسال این طرح برای حذف رابطه پولی راننده و مسافر اجرایی می شود.
نوسازی ناوگان تاکسیرانی در چه مرحله ای است؟
تا مدل ۸۵ تعداد یک هزار و ۷۶۸ دستگاه باید نوسازی بشود. هزار و ۱۱ دستگاه ثبت نام کردند. رانندگان در سهم آورده مشکل دارند. با حمایت و پیگیری شهردار در حال رایزنی با یکی از بانکها هستیم تا در این خصوص هم فرجی بشود.
در حال حاضر تاکسی های موجود کفاف سفرهای درون شهری ارومیه را می کنند؟
وضعیت خوب است اما امروز با توجه به مشکلات مالی ایجاد شده برای مردم شاهدیم از کارمند گرفته تا کارگر ساختمانی هم در حوزه جابجایی مسافر ورود پیدا کردند.
گفته می شود تعداد زیادی از تاکسی های ارومیه در مالکیت کسانی است که به هیچ وجه حائز شرایط نیستند؟
به جرات میتوانم بگویم ۲۰ درصد ماشین ها چیزی بیش از یک هزار دستگاه دست این اشخاص هست. کارمند، مغازه دار و کشاورز ، کسانی که نیازی به این شغل ندارند.
یکی از مشکلات اساسی این قشر این است که سهمیه جدیدی برای بیمه رانندگان تعریف نشده است. تامین اجتماعی مدعی است که باید دولت اعتبار لازم را بدهد تا بتواند رانندگان را بیمه کند. سهمیه ای هم اگر اختصاص داده شود سهم ارومیه و استان کم است. به این موضوع اعتراض کردیم.
مشکل دیگر این است که اگر راننده تاکسی مریض بشود و در بیمارستان بستری بشود بیمه بیکاری و حتی از کار افتادگی شامل او نمی شود. این مزایا صرفا شامل رانندگان برون شهری می شود.
از طریق کارشناسان بازسنجی خطوط مطالعات تاکسی در ارومیه را انجام دادیم که مشخص شده هزینه یک تاکسی در روز ۴۲ هزار تومان و درآمدش ۵۰ هزار تومان است. یعنی این همه دوندگی در طول روز برای ۸ هزارتومان. حال با این تفاسیر و عدم ارائه خدمات به این قشر چطور می توان توقعات زیادی داشت؟

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 93557




یک دیدگاه

  1. ناشناس گفت:

    باسلام.لطفا ب وضیعت تاکسی های دوربر استان هم رسیدگی کنید مثلا شهرستان میاندواب نه بیمه دارن ونه کرایه هاشون خیلی پایین هستش وشهر پر شده از آژانس و مسافر کشهای شخصی هیچ کس هم رسیدگی نمی کنه خاهش می کنم حتما رسیدگی کنید.ممنون

دیدگاه خود را به ما بگویید ناشناس