تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶.::. ساعت : ۱۰:۲۰ ق.ظ

   662 بازدید

محمد مهدي شهرياري ؛ كه حدود 100 روز است سكان هدايت استان آذربايجان غربي را عهده دار شده ، در اولين نشست خبري خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران خواستار « راه اندازي كمپين معرفي آذربايجان غربي » در بعد ملي و فراملي شد.

جوان پرس / عبدالسلام معروفي : محمد مهدي شهرياري ؛ كه حدود 100 روز است سكان هدايت استان آذربايجان غربي را عهده دار شده ، در اولين نشست خبري خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران خواستار « راه اندازي كمپين معرفي آذربايجان غربي » در بعد ملي و فراملي شد.
وي كه مدت 5 سال در لباس ديپلمات در آلمان مشغول به فعاليت بود و يكدوره هم لباس وكالت زادگاهش بجنورد را برتن كرده است ؛ انگار در اين مدت 100 روزه به خوبي به اين مهم رسيده ؛ آذربايجان غربي به رغم داشتن همه امكانات بكر و خداداديش هنوز گوهري ناشناخته باقي مانده است و معرفي اين استان « نيازمند راه اندازي كمپين » است.
چند سال قبل بود كه نگارنده در يادداشت مفصلي خطاب به مديران حوزه ميراث استان اين مهم را در قالب رنجنامه به رشته تحرير در آورده بود و براي معرفي استان و همچنين راه اندازي كمپين پيشنهاداتي مطرح كه متاسفانه همان سال ها مثل بسياري از طرح هاي ديگر مسكوت ماند .

حال كه « مرد ديپلمات خوش مشرب و متواضع بجنوردي » در اين مدت اندك به اين مهم رسيده و به عنوان والي استان پيشنهاد داده و شخصا پيگير اين مهم شده را به فال نيك گرفته و براي راه اندازي اين كمپين و معرفي بهتر استان مجددا نسبت به يادآوري موارد مطروحي اقدام مي گردد.
بدون شك يكي از نقاط ضعف آذربايجان غربي در معرفي نقاط توريستي و گردشگري ؛ ضعف اطلاع رساني در بعد ملي و فراملي و ضعف ساختاري در جذب توريسم و گردشگر است كه با توجه به شرايط پيش رو ، آب و هوايي مناسب ، مناطق گردشگري ، وجود 1500 اثر ثبت شده و 4 اثر ثبت شده ملي و بسياري از مراكز ديدني و مراكز خريد مرزي نتوانسته از بخش درآمد و ارز آنچناني وارد سيستم بيمار اقتصاد خود بنمايد.
پس پيشنهاد مي شود حال كه ضعف اساسي در اين بخش داريم و استاندار آذربايجان غربي خواستار تغيير در اين رويه شده و به استقبال نوروز هم مي رويم بهترين فرصت است تا ميراث فرهنگي و نهادهاي متولي نسبت به « تشكيل كميته معرفي توانمنديها و ظرفيت هاي استان » با بهره گيري و حضور صاحب نظران ، كارشناسان امر و مديران رسانه هاي گروهي اقدام نمايد و اين كميته هم با راه اندازي كمپين و معرفي استان در قالب كميته رسانه اي در بخش داخل استان ، خارج از استان و برون مرزي را با نظارت شخص استاندار راهبري نمايد.
نقش و تاثير شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي و حتي شبكه هاي ماهواره اي بر كسي پوشيده نيست ؛ از همين لحاظ پيشنهاد مي شود اين كميته با بهره گيري از توان رسانه ملي در استان و بيرون از خود استان ، رسانه هاي مطرح كشوري و همچنين رسانه هاي برون مرزي در كشورهاي همسايه و همجوار از جمله تركيه ، عراق و آذربايجان با كمك سفارتخانه ها ، سفرا ، كارداران و رايزنان فرهنگي ايران در آن مناطق استفاده نمايد.

 آذربایجان غربی در شمال غربی ایران قرار دارد و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به استان آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب به استان کردستان محدود است.
مساحت استان برابر ۳۷٫۰۵۹ کیلومتر مربع است که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود و ۲٫۲۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باید با همکاری رسانه ها و بویژه صدا و سیما به شکل هنرمندان و جذاب، جاذبه های بی نظیر استان را از طریق رسانه های ملی و بین المللی بیشتر معرفی کنند، تا علاقه مندان با شناخت از جاذبه های گردشگری استان، به آذربایجان غربی سفر کنند.

جاذبه های طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی تنها متعلق به نوروز و تابستان نیست بلکه با توجه به آب و هوای مناسب و چهار فصل بودن استان، مسافران و گردشگران می توانند در تمامی فصول سال از جاذبه های گردشگری استان لذت ببرند.

این استان جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد ولی به علل مختلف به ویژه عدم سرمایه گذاری در حوزه خدمات گردشگری، کمتر از برخی استان‌ها شاهد حضور گردشگر هستیم که این نقصان باید رفع شود و ضروري است قبل از معرفي ظرفيت هاي استان به خارج اول مردم استان آشنايي بيشتر و بهتري نسبت به اين مهم داشته باشند.
تنها راه معرفي استان در كنار « راه اندازي كمپين » بهره گيري از توان رسانه هاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي ، رسانه ملي و رسانه هاي خارجي كشورهاي همجوار طي تعامل ، انتقاد تفاهم نامه و همكاري ازسوي متوليان امر از جمله ميراث فرهنگي ، رسانه ملي ، ارشاد و حوزه هاي فرهنگي مرتبط است و اين مهم مي تواند در آستانه سال نو يك تغيير شگرف در جذب توريسم و گردشگر و منابع مالي و گردش اقتصادي و شغل ايجاد نمايد و برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باید این جاذبه ها هنرمندانه معرفی شود ، تا گردشگران به واسطه دیدن این جاذبه ها به استان سفر کنند.

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 111739




دیدگاه خود را به ما بگویید.