تاریخ انتشار :یکشنبه 28 می 17.::. ساعت : 3:00 ب.ظ

   201 بازدید

پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فرازوفرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

جوان پرس / سکینه اسمی : پروژه راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در دست اجراست ولی با گذشت ۱۶ سال فرازوفرود هنوز به سرانجام نرسیده است.

راه‌آهن مراغه – ارومیه ازجمله طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که شهر ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است.

این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، باوجود وعده‌های متعدد مسئولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است. بر اساس اعلام مسئولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال ۹۵ و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق وعده نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

اما ماجرا به این وعده ختم نشده و فروردین ماه سال جاری در جریان سفر و بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور از روند احداث ایستگاه نقده اعلام شد که ایستگاه راه‌آهن نقده طی اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

رئیس‌جمهوری کشورمان اردیبهشت به آذربایجان غربی سفر کرد اما این سفر رنگ و بوی تبلیغات انتخاباتی داشت و خبری از عمل به وعده‌ها به‌خصوص افتتاح ایستگاه راه‌آهن نقده نبود هرچند مردم این دیار به خلف وعده‌های مسئولان در سال‌های اخیر عادت کرده‌اند.

خلف وعده‌های مربوط به اتمام این طرح ملی تنها منوط به سال جاری نیست بلکه دولت‌های نهم، دهم و یازدهم ماهی را سپری نکرده‌اند که وعده‌ای بر اتمام راه‌آهن ارومیه – مراغه نداده باشند؛ وعده‌هایی که هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نگرفتند.

ضریب نفوذ شبکه ریلی آذربایجان غربی ناچیز است

حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است ولی مردم آذربایجان غربی سال‌هاست از این نعمت محروم‌اند.

از آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.

موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است.

بی‌توجهی برخی مسئولان به‌ضرورت توسعه راه‌های استان به‌ویژه راه‌آهن مراغه – ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه‌تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان شده بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان ازجمله سلب آسایش، تصادفات و … نیز می‌شود.

راه‌آهن ارومیه – مراغه هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری می‌شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل تأخیر بهره‌برداری از راه‌آهن ارومیه – مراغه و به بهره‌برداری نرسیدن ایستگاه نقده در اردیبهشت‌ماه امسال با وجود وعده‌های متعدد مسئولان کشوری گفت: در حال حاضر ایستگاه نقده به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

هادی بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این طرح هم‌اکنون از ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: بر اساس اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی ایستگاه نقده اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان باید به بهره‌برداری می‌رسید اما به دلیل پیشرفت فیزیکی بالای ایستگاه ارومیه مقرر شد هر دو قسمت راه‌آهن به‌صورت هم‌زمان افتتاح شوند.

ایستگاه‌های راه آهن نقده و ارومیه همزمان با هفته دولت به بهره برداری می‌رسد

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن نقده و ارومیه هم‌زمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد عنوان کرد: با بهره‌برداری از این دو ایستگاه راه‌آهن ارومیه – مراغه به‌طور کامل افتتاح‌شده و مردم می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات شاهد کندی روند اجرای این طرح و محقق نشدن وعده‌ها در این خصوص بودیم که با تسریع در روند اجرا به‌زودی شاهد اتمام این طرح خواهیم بود.

بهادری با بیان اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته های اصلی مردم و مسئولان منطقه است اظهار داشت: تأمین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسئولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران ذی‌ربط استانی است که در سال جاری این پیگیری‌ها باید با قوت بیشتری ادامه داشته باشد.

ایستگاه نقده به دلیل هم‌زمانی با انتخابات به بهره‌برداری نرسید

اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید هم‌زمانی وعده بهره‌برداری از ایستگاه نقده با انتخابات ریاست جمهوری مانع تحقق آن شده است.

داریوش نصر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ایستگاه نقده به‌صورت کامل احداث و به اتمام رسیده است افزود: به دلیل هم‌زمانی با دوران انتخابات ریاست جمهوری مقرر این بهره‌برداری از این طرح به تعویق افتاده و هم‌زمان با ایستگاه ارومیه صورت گیرد.

به دلیل همزمانی با دوران انتخابات ریاست جمهوری مقرر شد بهره برداری از این طرح به تعویق افتاده و همزمان با ایستگاه ارومیه صورت گیردوی با خودداری از ارائه آمار و ارقام در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه ارومیه عنوان کرد: راه‌آهن ارومیه- مراغه به‌زودی با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی روند اجرای طرح راه‌آهن ارومیه- مراغه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این طرح ملی جزو پنج طرح اساسی کشور است که در قالب اقتصاد مقاومتی به‌سرعت در حال اجراست و بر اساس وعده‌ها قرار است تا پایان فعالیت دولت یازدهم به اتمام برسد.

نصر اضافه کرد: ایستگاه نقده به‌صورت کامل به اتمام رسیده ولی چون طرح ملی است باید با حضور مقامات کشوری به بهره‌برداری برسد در این راستا ایستگاه ارومیه که در مراحل پایانی است مقررشده این دو طرح به‌صورت هم‌زمان به بهره‌برداری برسند.

اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص هم‌زمانی افتتاح پروژه با انتخابات و وعده‌های مقامات کشور این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که وقتی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور فروردین‌ماه امسال خبر از بهره‌برداری ایستگاه نقده را می‌داد نمی‌دانست اردیبهشت‌ماه انتخابات ریاست جمهوری در پیش است؟

روزهای پایانی دولت یازدهم در پیش است، مردم این منطقه متأسفانه در طول ۱۶ سال روند اجرای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه شاهد وعده‌های متعددی مبنی بر اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه بودند اما دولت یازدهم هم نتوانست به وعده خود عمل کرده و قطار را به ارومیه بیاورد؛ حال باید منتظر ماند و دید مردم ارومیه بالاخره صدای سوت قطار را در دولت دوازدهم خواهند شنید.

Print Friendly
کدخبر : 104758




دیدگاه خود را به ما بگویید.