تاریخ انتشار :سه شنبه 2 می 17.::. ساعت : 1:00 ب.ظ

   284 بازدید

نصر
جاده هزار چاله اروميه به اشنويه به عنوان يكي از مطالبات جدي مردم چشم انتظار تخصيص اعتبار است

جوان پرس : سروسامان دادن به جاده اشنويه به اروميه در همان روزهاي نخستين پس از پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان يكي از مطالبات جدي مردم اشنويه مطرح بوده و هست. امروز با گذشت 38 سال از انقلاب اسلامي كماكان اين آرزو بر زمين مانده و تلاش جدي براي تحقق آن انجام نگرفته است. فارغ از اهميت اين جاده در مباحث ترانزيتي،مرزي و گردشگري صدمات اسناني و مالي وارده از قبل وضعيت اين مسير بر مردم است.
وقوع تصادفات ناگوار و خسارتهاي مالي كه به خودروها وارد مي شود باعث شده تا اين بار مردم مصمم تر از هميشه خواستار سروساماندادن به اين جاده فرعي شده اند.آنچه در ادامه مي خوانيد گفتگوي كوشا با داريوش نصر مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي پيرامون آخرين وضعيت اين جاده و فعاليتهايي كه قرار است انجام بگيرد.

براي شروع گفتگو بفرماييد آيا تعريض و بهسازي محور اروميه به اشنويه در دستور کار اين اداره کل قرار دارد؟
محور اروميه به اشنويه بطول 67 كيلومتر در زمره محورهاي مهم و استراتژيک اين استان قرار دارد. چندتا شهرستان را به مركز استان وصل مي كند و از پروژه هاي اولويت دار و اساسي است. ولي در هرحال حاضر اين جاده به صورت راه فرعي درجه يك مورد استفاده مردم قرار مي گيرد. با توجه به پيگيري هاي خيلي خوب مهندس حسين زاده نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي اين پروژه در سنوات گذشته به عنوان پروژه بهسازي و احداث از راه فرعي به درجه يك اصلي مورد موافقت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي قرار گرفته و از محل سازمان راهداري در سنوات گذشته براي آن پرداختهايي صورت گرفته و قراردادهايي نيز بسته شد.
از جمله اينکه از سمت اروميه 18 كيلومتر تا روستاي بالانج شروع کرددم و 3/5 كيلومتر هم از اشنويه بهسازي شد.
اين محور در حال حاضر راه فرعي حساب مي شود يا اصلي؟
از ديدگاه ما راه اصلي حساب مي شود عليرغم اينکه الان مشخصات راه فرعي را دارد. آنچه پيشنهاد و مد نظر ماست راه اصلي است که بايد احداث بشود.
وضعيت موحود جاده و به طور قطع ميزان اعتبار تخصيصي گوياي اين واقعيت است که موضوع تبديل جاده به راه اصلي صرفا يک شعار است و در واقعيت خبري نيست.
نه… به اين شکل که شما اشاره داريد نيست. وضعيت موجود راه فرعي است و ما داريم ارتقا مي دهيم از فرعي به راه اصلي. مصوبه قانوني است كه بين مركز استان تا شهرستانها بايد راه اصلي باشد. نيازي به مصوبه جيدي نيست.
مديرکل راهداري آذربايجان غربي در مصاحبه اي که اخيرا منتشر شده از تبديل اين محور به راه اصلي اظهار بي اطلاعي کردند.
در حال حاضر به صورت راه فرعي است و راهداري با مشخصات راه فرعي در اين محور خدمات ارائه مي کند. ولي ما مقطع به مقطع مي سازيم و تبديل مي كنيم به راه اصلي و تحويل راهداري مي دهيم. از ويژگي هاي اين ادغام و انتزاع اين بود كه بهره بردار از سازنده جدا شد. 20 كيلومتر كه تمام شد ابلاغ مي دهيم به راهداري براي تحويل راه اصلي. لذا اين پروژه در چند سال آينده به راه اصلي تبديل و تحويل راهداري مي شود.
بفرماييد سال گذشته چه فعاليت اجرايي مشخص و چه ميزان اعتباري براي اين محور فرعي اما از نظر شما اصلي تخصيص يافت؟
سال گذشته با شركت مشعل راه قرارداد داشتيم. با توجه به قراردادي كه سال 93 در گردنه آغبلاغ به ميزان 10 كيلومتر داشتيم در همان راستا عمليات اجرايي انجام شد. يكسري مشكلات منابع طبيعي و دستگاه هاي اجرايي در خصوص برداشت مصالح و تخريب عرصه هاي ملي بود كه در شش ماهه دوم حل شد و اميدواريم كه پروژه فعال بشود.امسال قصد داريم بشدت اين پروژه را دنبال كنيم.
از سال 90 به اين طرف براي بسياري از پروژه ها از جمله اين محور رديف اعتباري در نظر گرفته نشده و با اين تزريق هاي کم هم نمي شود به اتمام اين محور در 10 سال بعد اميدوار بود.
يك رديف گلوبال در سازمان راهداري با عنوان بهسازي و ارتقاي محورهاي فرعي به اصلي و بهسازي محورها دارين که از اين محل بين پروژه ها اعتبارات توزيع مي شود و يكي از اين پروژه ها محور اروميه به اشنويه است. آنچه كه در نظر شماست كه رديف اعتباري خاصي از سوي سازمان برنامه بودجه براي اين محور باشد اين طور نيست. اين پروژه جزو پروژه هاي بهسازي سازمان راهداري است و هر ساله براي آن تامين و تخصيص اعتبار مي شود.
6 و نيم ميليارد تومان در اين پروژه به پيمانكار بدهي داريم.
سال گذشته از محل اعتبارات تملک دارايي 2 ميليارد تومان به اين محور اختصاص يافته بود. اين اعتبار به شکل هزينه شد؟
بله در اين خصوص تخصيص داشتيم و آنچه که تعهدات ما در اين محور بوده انجام داديم.
اين مسير با اين روند کاري و اهتمامي كه شما داريد چند سال طول مي کشد که به راه اصلي تبديل شود؟
يك مشكل اساسي که در اين استان داريم اين است که به لحاظ طول راههاي شرياني، طول راههاي اصلي و فرعي در رتبه هاي پايين کشوري هستيم.
اگر بخواهيم به متوسط كشوري برسيم دو حالت داريم يا استانهاي ديگر بخوابند و ما چند سال كار كنيم تا به آنها برسيم و يا اينكه معادل استانهاي ديگر به ما اعتبار تزريق بشود تا بيشتر تلاش كنيم.اين اتفاق سال گذشته با حضور جناب نوبخت و پيگيري استانداري و مجموعه راه و شهرسازي و سازمان بودجه استان صورت گرفت به نحوي که اعتبار توازن منطقه اي تخصيص داده شد. اگر اين شکل تخصيص ها انجام بشود اميدواريم با تلاش و كار بيشتر بتوانيم كاري انجام بدهيم. وگرنه به سبك قديم باشد کاري از پيش نمي رود.
اگر پول باشه به نظر من اين محور جزو اولويتهاي اول اگر نباشد حداقل جزو اولويتهاي سه يا چهار استان است. علاوه بر اينکه چند شهرستان را به مرکز استان متصل مي کند از جنبه هاي مرزي و امنيتي و گردشگري نيز اهميت خاصي دارد لذا امسال براي اين محور تلاش ويژه اي خواهيم داشت.
منکر تلاش شما و مجموعه راه و شهرسازي نيستيم ولي تلاش با جيب خالي و برنامه نامشخص دستاوردي جز هدر رفت زمان و جان مردم ندارد.
با اعتباراتي که تخصيص مي يابد در حال حاضر علاوه بر اينکه کارگاه مشغول کار است نقاط پرحادثه را اصلاح مي کنيم اگر چه معتقديم اين موارد در حکم مسکن است.
از مجموع 67 كيلومتر محور چه ميزان به راه اصلي تبديل شده است؟
تقريبا 22 كيلومتر به راه اصلي تبديل شده است.
باتوجه به اينکه براي احداث هر کيلومتر راه اصلي يک ميليارد تومان نياز است براي باقيمانده مسير نيز اعتباري حدود 50 ميليارد تومان نياز است البته بشرط اينکه امسال کار تمام شود وگرنه هر سال بر هزينه هاي ساخت افزوده مي شود.
محور كوهستاني است لذا براي احداث هر كيلومتر هزينه بيتشر مي طلبد. برآورد شده 60 يا 70 ميليارد تومان حداقل نياز است البته اگر 30 درصد اين مبلغ هم تخصيص داده بشود مي شود با استفاده از ظرفيت پيمانكاران پروژه را سرعت بخشيد.
به اعتبارات راهداري چون همه کشور را شامل مي شود اميدي نيست اين محور به اين زودي ها تمام شود اين ظرفيت در اين مسير وجود دارد که به پروژه ملي تبديل شود؟
اين امر نيازمند كميسيون ماده 215 است و دولت هم با توجه به حجم عظيم کارهاي بر زمين مانده و حجم اندک اعتبارات از گنجاندن طرح هاي جديد فعلا خودداري کرده است. در واقع مصوبه 215 هفت خوان رستم است. ما در حال حاضر از طريق اعتبارات راهداري در اين محور مشغول کار هستيم. اين را هم بايد عرض کنم سال قبل جناب استاندار 2 ميليارد به اين محور تخصيص دادند و اين توجه استاني نويد روزهاي خوبي را براي اين محور مهم متصور مي سازد.

Print Friendly
کدخبر : 104003




دیدگاه خود را به ما بگویید.