تاریخ انتشار :دوشنبه 25 ژوئن 12.::. ساعت : 11:56 ق.ظ

   225 بازدید

karimi-molaahmadi

   مديران و روساي سازمان هاي ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي بايستي جواب بدهند چرا تا كنون اين كارها را نكرده اند

معروفی ، پایگاه خبری تحلیلی جوان/جلسه تعامل ادارات و سازمان هاي مركز استان آذربايجاغربي با هماهنگي فرماندار شهرستان اروميه با محوريت ( بررسي وضعيت اوقات فراغت و شيوه استفاده از امكانات  پيش رو ) در سالن جلسات اين ستاد برگزار شد .

در ابتداي اين جلسه جواد شريف نژاد با دلي پر به ميان همكاران خود آمده بود تا با ارائه انتقادات  فراوان از شيوه همكاري و خروجي برنامه ريزي و استفاده از اوقات فراغت توسط دانش آموزان و دانشجويان يكبار ديگر مسوولان مركز استان و متوليان امر حوزه فرهنگي را به تلاش بيشتري فرا خواند.

  فرماندار شهرستان اروميه با اشاره به اهميت اوقات فراغت از عدم تمركز اجراي برنامه ها  گله كرد و گفت : متوليان و مسوولان حوزه فرهنگي با هماهنگي كار نمي كنند و در اين  ميان مقصر بنده و برخي از ادارات پيش رو هستند وهر كس بصورت جزيره اي و در جايگاه خود مقوله اوقات فراغت را در دستور كار قرار داده است .

     شريف نژاد  افزود : مديران و روساي سازمان هاي ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي بايستي جواب بدهند چرا تا كنون اين كارها را نكرده اند، مديران را باز خواست مي كنيم كه اول تابستان براي شروع كار خيلي دير است، اين برنامه ها و جلسات را مي بايست از ارديبهشت ماه برگزار مي كرديم .

   شريف نژاد تصريح كرد : تابستان امسال را ماه اولش شعبان و دومين ماه نيز ماه مبارك رمضان است ولي متاسفانه هيچ گونه شور وشعف شعبان ايجاد نشده و روحيه جامعه كاملاً مرده است ، تغيير و تحول را احساس نمي كنيم ،غم و اندوه مردم را در برگرفته و مردم مدام در حال گريه كردن هستند در حالي كه مسئولان حوزه فرهنگي بايستي براي شاداب سازي روحيه جامعه نيز تلاش كنند .

     وي ادامه اداد : حا ل نمي دانم در كجاي عقائد ديني سفارش شده كه روحيه و شور و نشاط را در جامعه بكشيم و مردم را با خود بيگانه كنيم .

     فرماندار مركز استان خطاب به مسئولان ارشاد گفت : نمي دانم اين اداره با هماهنگي و مسئوليت چه كسي  مجوز كنسرت و موسيقي ها را لغو مي كند و تابحال چندين مجوز را صادر نكرده است مگر من فرماندار اين شهرستان نيستم  و نبايد در جريان كارها باشم ، متولي اين شهر بنده هستم و هيچ كس حق ندارد بدون هماهنگي برنامه اي را اجرا و يا لغو كند.

 شريف نژاد افزود : شهرداري يك سازمان عريض و طويل فرهنگي دارد و بايستي جواب بدهد چكار كرده است در راستاي شور اجتماعي تاكنون چه برنامه هايي انجام داده است ، اين ادارات فرماندار را يك شهروند حساب كنند و گزارش ارائه بدهند.

 وي تاكيد كرد : چه خبر است ، مگر بايد منتظر اتفاق باشيم تا جوانان ما را با خود درگير سازد اين همه امكانات و وسايل و نعمت خدادادي در مركز استان نهفته است ولي استفاده نمي كنيم.

 فرماندار شهرستان اروميه بيان كرد :با يك برنامه ريزي و هدايت درست مي توان روحيه نشاط و شور را در جامعه ايجاد كرد و هم جوانان و نوجوانان را درگير ساخت و در جهت پركردن اوقات بيكار آنها گام برداشت.

    شريف نژاد تصريح كرد : هر چند دنبال مدينه فاضله نيستيم ولي بايستي كاربردي به مسائل نگاه شود ، جمعيت استان جوان است واين نيروهاي نهفته نياز به حمايت دارند.

   وي از وجود امكانات فراوان ورزشي ، ميادين فوتبال ، سالن هاي استخر و فضاي خدادادي منطقه خبر داد و خاطرنشان ساخت : چشم روي هم بگذاريم 90 روز به اتمام مي رسد و بعد از اين 3 ماه بايد به مردم گزارش بدهيم چكار كرده ايم پس چه بهتر از همين امروز كه در ابتداي كار با ارايه برنامه درست و يك هدف تعريف شده در راستاي باز خورد و سر انجام كار باشيم.

   فرماندار شهرستان اروميه ادامه داد: تعصب خدمت به جوانان و نسل آينده ساز مملكت بايستي افزايش يابد و امكانات حتي الامكان بصورت رايگان در اختيار جوانان قرار گيرد و مجموعه هاي ورزشي در شان باز شود و در اين مسير آموزش وپرورش كه گروه و هدف اصلي است بايستي بيشتر فعاليت از خود نشان دهد.

   بعد از پايان سخنان تند و آتشين و كوبنده فرماندار مسئولان و روساي اداري مركز استان گزارشي از فعاليت هاي اداره خود ارايه كردند.

   آقاي فرماندار؛  ( نوشدارو پس از مرگ سهراب )

 حال بايستي آفرين به آقاي فرماندار گفت .ولي جناب شريف نژاد هر چند ( جانا سخن از زبان ما مي گويي )  ولي  ( نوشدارو پس از مرگ سهراب ) به چه دردمي خورد؟!

 موضوع پركردن اوقات فراغت و بيكاري قشر جوان و نخبه جامعه يكي از دغدغه هاي اصلي است كه تاكنون به فراموشي سپرده شده است ، متوليان فرهنگي و مسئولان اين حوزه بدون يك حركت ابتكاري و سرانجام كار در هر سال در 3 ماه تابستاني صرفاً در جهت پركردن اين مدت براي دانش آموزان و دانشجويان هستند و بعد از 3 ماه هيچ گونه خروجي ارايه نمي شود و گزارش از روند بهبود وضعيت به افكار عمومي داده نمي شود؟!

 بيش از 20 نهاد متولي فرهنگي و مسئول پركردن اوقات فراغت داريم بقول شما، آقاي شريف نژاد ؛ از بس جزيره اي عمل مي كنيم كه فعاليت اندر فعاليت بدون خروجي مي شود و به رغم هزينه كرد و هدر رفت وقت و انرژي متاسفانه وظايف آنچنان در هم  تداخل مي يابد كه خروجي از آن ناممكن است و با اين حال هر كدام ساز خود را مي نوازند ، بدون آنكه بتوان از جمعيت تقريبي قريب يك ميليون نفر قشر دانش آموز و دانشجو نظري گرفت و يا اينكه نتيجه اي مناسب از اين حركت مهم دريافت كرد.

 با اين اوصاف پيشنهاد مي شود براي يكبار هم شده اين مقوله اوقات و فراغت متولي اصلي خود را بازيابد و يا اينكه اين ادارات  و سازمان ها آنچنان هماهنگ و واحد عمل كنند كه بتوان با يك برنامه تنظيم شده يك نتيجه مناسب از آن استخراج كرد.

 امكانات بصورت عادلانه توزيع و در صورت امكان با توجه به شرايط بد اقتصادي بصورت رايگان در اختيار خانواده ها قرار گيرد. نام نويسي متقاضيان با توجه به كلاس هاي سال هاي گذشته وي و در يك مسير تربيت سني صورت گيرد تا بتوان حرفه آموزي ومهارت آموزي و مسئوليت اجتماي را در جامعه تقويت كرد.

 برنامه هاي تعريف شده در راستاي كمك به اوضاع نابسامان اجتماعي و  ايجاد روحيه و نشاط عمومي بالاخص براي دانش آموزان و دانشجويان صورت گيرد.

 درگير كردن و حضور تمامي گروه هدف طوري انجام پذيرد كه زمينه علاقه و اشتياق را در وي افزايش دهد و بعد از 3 ماه گذراندن اوقات بتوان تغييري هرچند اندك در روحيه و مسئوليت پذيري ايجاد كرد و در راستاي كمك به اوضاع نابسمان نسل جوان و كاهش افت تحصيلي و تقويت روحيه خودباوري و اعتماد به نفس گام برداشت..

     البته ناگفته نماند مفهوم اوقات فراغت هنوز براي بسياري از والدين و مربيان روشن نيست و به‌ جاي در نظر گرفتن علايق کودکان خواسته‌هاي خود را در نظر مي‌ گيرند و حتي گاه والدين آرزوهاي تحقق نيافته دوران کودکي خود را به‌عنوان فعاليت‌هاي مناسب به آن ها پيشنهاد و بلکه تحميل مي‌کنند و اين امر کاملاً برخلاف مفهوم اوقات فراغت است که به انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه کودکان تأکيد دارد.

 ضرورت برخورداري از اوقات فراغت رأي گروهي از والدين و مربيان مشخص نيست، برخي از والدين اوقاع فراغت را براي کودکاني که به مدرسه مي‌روند نوعي وقت‌ گذراني و مانعي براي درس خواندن به حساب مي‌آورند و کودکان خود را به‌خصوص در موقع امتحان از هر فعاليتي منع مي‌کنند.

  در حالي که خستگي ناشي از اين روش، يادگيري و بازدهي آموزشي کودکان را کاهش مي‌دهد در مهدهاي کودک گاه برخي از مربيان به بهانه عقب ماندن (آموزش) کودکان، مانع پرداختن آنان به فعاليت‌هاي آزاد خلاق مي‌شوند و در نتيجه دلزدگي از محيط‌ هاي آموزشي را از سال‌هاي اوليه کودکي در آنان ايجاد مي‌کنند. مشکلات مالي خانواده و امکانات محدود مراکز آموزشي (مهدکودک و مدرسه) شرايط نامناسبي را براي اوقات فراغت کودکان ايجاد مي‌کند. برخي از خانواده‌ها به‌دليل فقر اقتصادي نمي‌توانند امکانات لازم را براي گذراندن اوقات فراغت به‌ صورت مناسب براي فرزندانشان فراهم سازند. در مراکز آموزشي نيز کمبود امکانات و تعداد زياد کودکان مانع بهره‌مندي درست آنان از فراغت خود مي‌شود.

  مسئولان نهادهاي فرهنگي جامعه وظايف خود را در زمينه فراهم کردن امکانات مناسب اوقات فراغت کودکان به درستي انجام نمي‌دهند. در بسياري از نقاط محروم شهر حداقل امکانات براي اوقات فراغت کودکان وجود ندارد و يا به‌علت هزينه بالاي استفاده از آن ها براي کودکان محروم که تعداد آن ها در جامعه کم نيست، وجود ندارد. در نتيجه فقر اجتماعي در کنار فقر خانوادگي، امکان دسترسي کودکان فقير را به فعاليت‌هاي اوقات فراغت از بين مي‌برد.

  براي همه ما بازي کودکان فقير شهر در کوچه‌ها، خيابان‌ها به‌ ويژه در ماه‌هاي تابستان صحنه‌هائي آشنايي است که بارها شاهد آن بوده‌ايم. متنوع نبودن فعاليت‌هاي اوقات فراغت چه در خانواده و چه در مراکز آموزشي، مشکل ديگري است که وجود دارد.

 براساس بررسي‌هاي انجام شده، در جامعه ما کودکان بيشترين زمان اوقات فراغت خود را به تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون مي‌پردازند. علاوه بر آن که محتواي بسياري از برنامه‌هاي تلويزيوني براي کودکان مناسب نيست، اصولاً ديدن اين برنامه‌ها کمتر جنبه خلاق و فعال دارد. تنوع برنامه‌هاي اوقات فراغت با توجه به تفاوت‌هاي کودکان، سبب بروز توانمندي‌هاي گوناگون در آنان مي‌شود و رشد همه‌جانبه آن ها را موجب مي‌گردد.

 بسياري از والدين، اسباب‌بازي‌ها و فعاليت‌هاي مناسب براي گروه‌هاي سني کودکان را نمي‌شناسند و اين امر سبب افزايش بازي‌ها و اسباب‌ بازي‌هاي خشونت‌آميز، نامناسب با سن و توان کودکان، رقابتي و … مي‌شود که به رشد و سلامت آنان آسيب مي‌رساند.

 وجود نگرش‌هاي تبعيض‌آميز نسبت به اوقات فراغت پسران و دختران سبب محروميت بيشتر دختران در استفاده از امکانات و فرصت‌هاي موجود در زمينه اوقات فراغت در جامعه است. تغيير اين نگرش‌ها با آموزش و کار فرهنگي مناسب امکان‌پذير است.

 با توجه با امکانات محدود در ارتباط با آموزش خانواده‌ها، اين وظيفه برعهده مراکز آموزشي، از مهد تا دبيرستان مي‌باشد که با وجود تلاش‌هاي انجام شده کافي به نظر نمي‌رسد، مگر آن که ارتباط و آموزش خانواده جزء وظايف و اولويت‌هاي مراکز آموزشي باشد و براي آن برنامه‌هاي مناسبي تدوين گردد.

 پدر و مادر و مربيان الگوهاي اصلي يادگيري کودکان به‌ شمار مي ‌روند اگر آنان در خانواده و مراکز آموزشي فعاليت‌هاي مناسبي براي اوقاعت فراغت خود داشته باشند کودکان نيز از آن ها مي‌آموزند. الگوي شايسته‌اي براي آنان باشيم.

 بهر حال تعطيلات فرا رسيده و ديگر زمان جلسه و نشست و تعامل سپري شده و چه بهتر از همين امسال شروع كنيم و با يك تغيير اساسي براي سال هاي بعد و ساير ايام تعطيل طوري برنامه ريزي كنيم كه بيش از اين انرژي و وقت كشور هدر نرود و سرمايه ها در راستاي توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني كه جزو اساسي توسعه است هزينه شود.

وبلاگ عبدالسلام معروفی

Print Friendly
کدخبر : 5771




دیدگاه خود را به ما بگویید.