تاریخ انتشار :شنبه 13 اکتبر 12.::. ساعت : 9:12 ق.ظ

   467 بازدید

در شمال استان 4 مرز سرو، بازرگان ، پلدشت والبته رازي داريم که قديمي ترين آنها مرز سرو است و از لحاظ جايگاه و اهميت نيز موقعيت بين المللي دارد

عبدالسلام معروفی،پایگاه خبری تحلیلی جوان/ نماينده مردم خوي و چايپاره هفته گذشته در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان در حالي که با آب و تاب از خصوصيات مرز رازي سخن مي گفت و از ميزان تبادلات مرزي انتقاد مي کرد خواستار فعال سازي اين حوزه شد.

  شکي در اين نيست که فعال نمودن اين مرز هم به نفع زادگاه جناب مويد حسيني صدر واستان ومنطقه خواهد بود و مسيرتوسعه استان را هموارتر خواهد ساخت ،ولي وقتي به پروسه افتتاح اين مرز که به صورت بسيار ضرب الاجل صورت گرفت و با يک حرکت سياسي همين نماينده و با فشار بر وزارت راه و شهرسازي وحتي بدون حضور نماينده عالي دولت در استان بر مي خوريم ، در حالي که از آن زمان حدود 2 سال مي گذرد و به دليل شرايط پيش روي اين مرز هنوز مردم خوي  هم نتوانسته اند از خوان اين سفره پرنعمت بهره مند شوند نوشتن اين يادداشت به معناي نفي بازگشايي مسيرو يا افتتاح مرز رازي نيست صرفاً تحليلي بر سخنان وايده و حرکت اين نماينده مردم است که حتي بدون جلب نظر كارشناسان حوزه حمل ونقل و همراهي مديريت ارشد استان اقدام به افتتاح يک مراسم فرمايشي و سفارشي کردند وبراي کسب منافع خاص به دنبال اين حرکت شدند.

در شمال استان 4 مرز سرو، بازرگان ، پلدشت والبته رازي داريم که قديمي ترين آنها مرز سرو است و از لحاظ جايگاه و اهميت نيز موقعيت بين المللي دارد ، مسير اروميه تا سرو 55 کيلومتر است درحالي از اروميه تا رازي 210 کيلومتر مي باشد و مسير اروميه تا سرو به نسبت مسير اروميه تا رازي بسيار روان و آسان و سهل الوصل در حالي که مسير اروميه تا رازي در مسير قطور يکي از صعب العبورترين مسيرهاي است که در کتابچه نقاط پرحادثه راه و شهرسازي هم جاي گرفته است ، تمايز مسير رازي و سرو به حدي فراوان وگسترده است که هر انسان عاقل و تاجري به جاي طي مسير در رازي دنبال سرو مي رود.

   شايد مسيررازي تا وان 110 کيلومتر باشدو سرو تا وان هم 245 کيلومتر ولي جمع اين دو مسير بازهم حدود 20 کيلومتر فاصله دارد واين در فضاي رقابت محسوب مي شود.

  طرف ترکيه از مرزرازي 9 صبح تا 6 عصر داير بوده و عمدتاً  شبكه قطع است و مشکلات امنيتي و حاشيه اي دارد ، در حالي مرز سرو با اين مشکلات دست وپنجه نرم مي کند و به صورت شبانه روز مسير تردد باز است.

   آقاي نماينده اگر قرار باشد 30 ميليارد دلار مبادله تجاري ايران و ترکيه از اين دو مسير صورت گيرد بي شک مسيرمرز سرو داراي مزاياي بيشتري نسبت به مرز رازي است.

    همچنين آيا بهتر نيست براي رسيدن به منافع ملي و منطقه اي راهکاري در همان صحن بهارستان اتخاذ شودتا درآمد گمرکات و بازارچه ها در خود شهرستانهاي داراي مرز هزينه کرد وجنابعالي پيشگام اين طرح باشيد، قدمت مرز بازرگان در مسيرماکوکه روزانه دههاکاميون را در خود      مي بلعد ساليان سال است ولي آيا چند درصد از درآمدها به جيب شهرداري اين شهر در جهت توسعه فضاي عمراني آن رفته است وبهتر نيست جنابعالي بجاي مطرح کردن مسايل حاشيه اي وحوزه اي دنبال منافع ملي و منطقه اي باشيد و راهکاري براي کسب درآمد و فعال نمودن مسير تردد باز کند.

   مطمئن باشيد هيچ کس با بازگشايي و فعال شدن اين مسير مخالف نيست ولي وقتي پاي منافع ملي در ميان است بايد منافع شخصي و گروهي خود را کنار بگذاريم.

  با اين حال پيشنهاد مي شود شما پيشگام اين حرکت مهم شويد همانطور که با يک حرکت سياسي مرز رازي را بدون درنظر گرفتن عواقب منافع ملي به سرانجام رسانديدکه عوايدگمرکات و بازارچه هاي مرزي نصيب شهرداريهاي همان شهرها بشود تا به عنوان يکي از منابع درآمد دروازه هاي ورودي استان و کشور تريبون خوبي براي معرفي ايران عزيزباشند يا اينکه راهکاري براي بحران مشکلات آن سوي مرز بيابيد تا طرف ترک به اندازه ايران سرمايه گذاري بکند و هر چند اين اقدام باعث شد تا مسيرباد به طرف آنسوي رازي برده شود تا سرو ، هر چند معايب آن مسير از اين طرف خيلي بيشتر است پس براي بالا بردن ميزان تبادلات مرزي بايستي زيرساخت و الفباي بازرگاني را طوري بنويسيم که همه استان و منطقه از آن بهره ببرند.

هفته نامه کوشا

Print Friendly
کدخبر : 8391




یک دیدگاه

  1. پایگاه رسمی اطلاع رسانی مهندس نادر قاضی پور راه اندازی شد.
    http://ghazipour.ir/

دیدگاه خود را به ما بگویید.