تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۹۱.::. ساعت : ۱۲:۲۳ ب.ظ

   362 بازدید

 برخورد محترمانه جلال زاده و شيوه پاسخگويي به جد براي مردم قابل ارزش بود

شنبه عصر حوالي ساعت 5 عصر از مسير خيابان ارشاد مي گذشتم كه بنري با مضمون ( ديدار چهره به چهره استاندار و مديران استاني آذربايجان غربي با مردم ) در راستاي گراميداشت يكصدمين سفر هيات دولت جلوي مسجد موسي بن جعفر اروميه مرا مجبور به توقف كرد.

   نه برگ دعوتي داشتم و نه تلفن و يا اس ام اس. شم خبرنگاري و رسانه اي وا دارم كرد وارد مسجد شوم.  در این پست بر آن شدم تا به مطالب پيرامون اين گپ و گفت يك ساعته و مراجعه مردم و مشكلات و درخواست هاي مردمي بپردازم.

 در اين برنامه استاندار و مديران استاني قرار بود با 150 نفر از مردم از نزديك ديدار كنند ، همه معاونين آقاي استاندار و قريب به 30 مدير كل و روساي دستگاه ها با معاونانشان حضور داشتند ، داخل مسجد مملو از جمعيتي بود كه آمده بودند تا از نزديك مسايل و مشكلات خود را بامديران استاني در ميان بگذارند، البته شلوغ ترين جاي مسجد اطراف ( وحيد جلال زاده استاندار آذربايجان غربي ) بود ؛ برخي از مديران به همراه همكارانشان بيكار روي صندلي لم داده بودند‌،عده اي مشغول گپ وگفت و ديد و بازديد از ميزهاي همديگر بودند‌، هر چند روي هر ميز تابلوي خاصي براي معرفي آن اداره گذاشته شده بود ولي برخي ها هم ترك پست كرده ، و در گوشه اي و با مديري ديگر در حال صحبت بودند.

   اما در كنار بيكاري برخي از مديران و روساي دستگاه ها استاندار و رئيس جلسه ناي نفس كشيدن نداشت حدود 100 نفري اطراف ميز وي را احاطه كرده بوند‌، به همراه فرماندار مركز استان و مدير كل ارزيابي و شكايت مشغول رتق و فتق امور بودند.

   مردم به هر طريقي بود مي خواستند خود را به نماينده عالي دولت برسانند نامه و تقاضا و درخواست در دستان همه آنها جلوه گر مي نمود ، برخي ها به همراه خانواده شان آمده بودند ، خانمي به همراه شوهر نابينايش و بچه بغل كرده بود در صندلي كنار استاندار نشست ، جانبازي در اين طرف مشغول گفتگو با فرماندار بود تا بلكه استاندار روي خود را برگرداند ، برخي از مديران كل هم مثل ارباب رجوع و مشتري در كنار معاونين استاندار نشسته بودند وگويا مشغول حل مشكلات بودند ؛ حتي نصب چندين مانع و حضور چند محافظ و راهنما هم نمي توانست مردم را از اطراف ميز استاندار عقب براند ، شايد برخي آنها از مشكلات همديگر و دستورات استاندار اطلاع مي يافتند ،‌وقتي دستوري صادر مي شد مردم در همان لحظه، براي پيگيري سراغ مدير كل و رئيس مربوطه مي رفتند.

   عده اي خوشبين از سرانجام كارشان و عده اي هم  گله مند كم كاري ادارات و مديران كل بودند.

 بيشترين بار مراجعه مردم از درد بيكاري و تقاضاي اشتغال و درخواست استمهال وام بانكي و تسهيلات و از همه مهمتر نارضايتي از عملكرد دستگاه ها بود و در اين اثنا دستگاه هاي خدمات رسان و حمايتي نيز در تير رس انتقادات مردمي بودند ، مشكل اشتغال كماكان در رتبه نخست درخواست ها بود و مشكل اصلي استان‌، حوزه اي كه تاثيرمهمي با روند توسعه و عمران و آباداني منطقه دارد‌، آذربايجان غربي بر اساس آخرين گزارش مركز آمار در سال 90 حائز رتبه 21 كشوري شد و در رديف استان هاي بيكار كشور نشست و در اين ديدار هم اثبات شد كه بيكاري درد اصلي محور توسعه استان است و براي ريشه كني اين معضل بايديك انقلاب اقتصادي و توليدي صورت بگيرد.

  مشكل مالي و فقر و نداري ودرآمد پايين مردم درخواست بعدي مراجعين بود كه از شخص مقام عالي استان تقاضاي كمك مي كردند ، ( يكي مي گفت كاش آقاي جلال زاده با چندگوني پرپول به اين مسجد آمده بود و هر كس مشكل مالي داشت دست به جيب مي شد و از كيسه كريمانه اش به وي عطا مي نمود. )

 اما در روي ديگر سكه چرا همه راه ها ختم به استاندار مي شد و مردم نا اميد از ادارات و دستگاه ها بودند، مگر ميزان رضايت ارباب رجوع به اعتراف معاون توسعه خود استاندار حدود 80 درصد نيست؟!

   پس چرا همه مردم و ارباب رجوع سعي مي كردند به هر طريقي شده خود را به شخص نماينده دولت برسانند كه اين امر رد رضايت 80 درصدي مردم را در بر مي گيرد و مورد بعدي اين مولفه عدم جواب اصولي مراجعين و مردم از دستگاه ها و بروكراسي خشك اداري است و مردم دوست دارند بصورت مستقيم از شخص استاندار جواب بگيرند و اگر دستور استاندار بر روي درخواستشان نباشد شايد نتوانند به جايي برسند كه در اين بخش حق با آنهاست.

   چرا كه شلوغي اطراف ميز خود استاندار و خالي بودن برخي ميزها سند بارزي براين ادعاست كه مردم از عملكرد دستگاه ها ناراضي و نااميد بوده وپروسه خدمت رساني  بي منت و عدالت كماكان به فراموشي سپرده مي شود‌، وجود قوانين دست و پاگير و بروكراسي خشك اداري ، نبود نگاه واقعي به ارباب رجوع و مشتريان و تكريم مقام واقعي مردم، بعنوان دو پارامتر در عدم رضايتمندي از دستگاه هاست كه نياز به بازبيني مجدد دارد .

   كارشناسان و صاحبان فني مديران دستگاه ها در راستاي حل مشكلات مردمي و تعيين يك واحد ارتباط مردمي و فعال سازي آن ،پايين آوردن پروسه خدمات دهي به مردم ،حل مشكلات در حد وسع و توان ضرورتي انكار ناپذير است تا همه راه ها به شخص نماينده دولت ختم نشود و قرار نيست بار همه مشكلات برروي دوش استاندار سنگيني كند.

    برخورد محترمانه جلال زاده و شيوه پاسخگويي به جد براي مردم قابل ارزش بود. وقتي جلال زاده به احترام هر ارباب رجوع ( نيم خيز  ) مي شد نشان مي داد مردم به واقع ولي نعمتان مديران هستند و اين الگوي واقعي مديران اسلامي و ايراني است.

   هر ارباب رجوعي كه به ميزش مي رسيد به رغم خستگي مفرط باروي گشاده و لبخند گونه با وي خوش و بش مي كرد و با هر زباني كه شده فرد از آمدنش احساس رضايت مي كرد و اگر هم جواب نمي گرفت ناراخت نمي شد ، هر چند جلال زاده در همه دستوراتش خطاب به مديران دستگاهي و همكاران خود بر آن بود تا مشكلات مردمي در حدود وسع و توان و بصورت قانوني حل و مسائل به حداقل برسد ، بهر حال حل اين معضلات به تنهايي از توان وي خارج است و همه دستگاه ها و متوليان امر بايد كمر همت ببندند ودر راستاي كم كردن اين مشكلات گام بردارند تا همه مسيرها به ( جلال زاده ) ختم نشود.

عبدالسلام معروفی

.

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 4320




۲ دیدگاه

  1. علی گفت:

    اگرسیستم درست بود نیازی به این ظاهرفریبی ها نبود

  2. rasul گفت:

    بیانیه نادر قاضی پور در مورد تجمع یک خرداد+سند

    http://uromnews.com/?p=15101

    با سلام همکار محترم در وب سایت خود انتشار بدید

    با تشکر

دیدگاه خود را به ما بگویید.