تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶.::. ساعت : ۸:۰۰ ب.ظ

   397 بازدید

امروزه روند توسعه کشور و چه بسا آذربايجان غربي دچار مشکل شده است و نيازمند رسانه هاي توسعه مدار براي پيشبرد امور است.

جوان پرس / عبدالسلام معروفي : مي گويند آذربايجان غربي در اکثر شاخصه هاي توسعه عقب مانده است ؛ از موضوع درآمد پايين گرفته تا نرخ بيکاري ، سواد و بهداشت و درمان و … همه و همه به نوعي در رتبه هاي 26 لغايت 30 کشوري قرار دارد.
توسعه به مفهوم تحول کيفي، گذار از دوره اي به دوره ديگر مستلزم ايجاد تغيير همه جانبه در ابعاد اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و… است. توسعه، فرايندي در هم تنيده و داراي وظايفي گسترده و بخش هاي محيطي مرتبط با زندگي اجتماعي انسان ها است و به معناي فراهم شدن زمينه‌هاي لازم براي پيدايي ظرفيت‌ها و قابليت هاي عناصر مختلف در اجتماع و ميدان يافتن آن ها براي دستيابي به پيشرفت و افزايش توانائي­ هاي کمي و کيفي است. توسعه پايدار، نيازمند استفاده از همه ظرفيت و توانايي هاست.
رسانه‎ها، بسترساز توسعه کشورند و ” توسعه که بستر مفاهمه است ” بايستي در قالب نقش هاي متفاوت رسانه اي محقق شود.
امروزه روند توسعه کشور و چه بسا آذربايجان غربي دچار مشکل شده است و نيازمند رسانه هاي توسعه مدار براي پيشبرد امور است.
رسانه‎هاي توسعه مدار، راه را همواره مي سازند تا مردم با استفاده از آنها درباره جهان پيرامون خويش آگاهي دست يابند. رسانه هاي توسعه مدار با ترغيب و تبليغ مناسب، به ياري مردم مي شتابند و با ايجاد نظم نوين و ايفاي نقش هاي مکمل ديگر از قبيل اطلاع رساني و پرهيز از نقش هاي جانبدارانه و حمايتي، زمينه را براي سازماندهي توسعه فراهم مي سازند و آمادگي لازم را براي تغيير به مطلوب هم اجزاي جامعه فراهم مي سازند.
مي گويند رسانه خود محور توسعه است ، مي گويند رسانه ها مسير توسعه را هموار مي کنند ، مي گويند رسانه ها مي توانند خود توسعه ساز باشند ، اما انگار اين روزها و سالها ديگر اين موارد و مسائل فقط به يک شعار ، آرزو و رويا تبديل شده است! انگار رسانه ها در يک خود درگيري گرفتار شده اند! و قصد خروج از اين بحران را هم ندارند! رسانه هاي کشور و چه بسا آذربايجان غربي چند ساليست که ديگر از محور توسعه خارج شده اند!

  متاسفانه مشکلات صنفي و درآمدي ، نبود برنامه ريزي و راهبري مناسب از سوي متوليان امر از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد  اسلامي و برخي از نهادهاي فرهنگي ، نبود چشم انداز و برنامه مدون رسانه اي قوي در استان ، درگير شدن با مسائل ابتدايي و عدم توجه به اولويت هاي توسعه اي و چالش هاي پيش رو ، وابستگي به برخي از جريان هاي سياسي و چهره هاي دينفوذ و نمايندگان مجلس ، نبود نقشه راه رسانه اي استان و بسياري از موارد ديگر باعث شده تا رسانه ها خود مسبب عدم توسعه يافتگي استان شوند.

 مفهوم پيشگيري بيشتر ازهمه در رسانه مطرح مي شود تا در سازمانهاي اجرايي. به روز بودن، مستقل بودن، خلاق و کارآفرين از ويژگي هاي رسانه هاي توسعه مدار است که بايستي مطمح نظر نهادهاي مستقل مدني و حقوقي در جامعه قرار گيرد.
اگر معتقديم که توسعه، تعالي انسان و پيشرفت مطلوب جامعه بر اساس هويت ماست و نيازمند تغيير و دگرگوني در همه زمينه ها هستيم، رسانه هاي توسعه مدار سعي در بهبود فرايند توليد با شناخت عصري و تغيير در حوزه اهداف، افراد و اعمال هستند. چيزي که اگر اين سه با هم تغيير نکنند (افراد،اعمال و اهداف) نقش رسانه ها نمي تواند موثر واقع شود.
سرنوشت ما همچون کشتي نشستگاني است که هيچکس نمي تواند بگويد، من مي خواهم جهت کشتي را به اين سمت خاص هدايت کنم. بلکه بايستي با مساعي جمعي وبهره‎گيري از فرهنگ قرآني و تعاون، اموررا مديريت کرد. چرا که هرضعف امروز، آسيبي براي جامعه فرداست.
تنها رسانه هايي مي توانند ايفاگر رسالت خويش باشند که خود در مسير توسعه قرار گرفته باشند که ما آنها را با نام رسانه هاي توسعه مدارنام مي بريم. در افق 1404، رسانه ها هم بايستي تغيير کنند و هم اينکه نيازهاي عصري را جلوتر از دولت بشناسند و نياز امروز استان مي طلبد تا رسانه هاي آذربايجان غربي با رويکر تغيير در عملکرد خود و بدور از هر گونه مسائل حاشيه اي ، سياسي و جناح بندي در راستاي مسير توسعه استان گام بر دارند و اين مهم بايد در دستور کار متوليان امر و خود ارشاد قرار گرفته و همچنين با حمايت و راهبري ضرورت تغيير در نقش رسانه ها درفرايند توسعه آذربايجان غربي وجود دارد.

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 109136




دیدگاه خود را به ما بگویید.