تاریخ انتشار :یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷.::. ساعت : ۸:۴۰ ب.ظ

   454 بازدید

ولی بهرحال انگار مردم از برخی از مدیران و ادارات جواب نمی گیرند! و یا مدیران ما با مردم فاصله ایجاد کرده و کمتر در بین مردم دیده می شوند!

جوان پرس / عبدالسلام معروفی : دیروز عصر ” نشست صمیمی شعرا و اهل قلم ارومیه که با عنوان “عصر شعر ماه عاشقی” در سالن اجتماعات خانه مطبوعات استان برگزار شد ” و چون قرار بود محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی حضور داشته باشد و بعلت عدم حضورش در استان نتوانست به نشست برسد باعث گله مندی و اظهار نارضایتی اعضای نشست شد که بنا به اعلام علیرضا رادفر معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار که به نیابت از وی و شخص کاملا مرتبط با حوزه شعر و ادب و هنر در این مراسم حضور یافته بود علت عدم حضور مقام عالی استان را کاملا توجیه کننده عنوان کرد و خاطرنشان ساخت ؛ اصلا آقای استاندار بدلایلی که از اعلام آن معذورم در تهران حضور دارد و دیروز و امروز اصلا ارومیه نیستند. ولی بهرحال برخی از اعضای نشست متفق النظر بودند که باید ایشان حضور می یافتند و حتی مطالب رادفر و حجت الاسلام خدایاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریع علت عدم حضور ایشان و اینکه دکتر خدایاری هم اذعان کرد بنده به عنوان متولی برنامه در خدمت شما هستم و مدیر اداره وظیفه دارد در خدمت مخاطبین دستگاهی خود باشد.

 ولی باز هم برخی از حاضرین قانع نشده و خواستار برگزاری نشست با استاندار بودند.

 البته فارغ از این مساله چون قرار بود استاندار حضور داشته باشد و بدلیل عدم حضورش در ارومیه در این مراسم حاضر نبود ، اما این گلایه و انتقاد و همچنین در بسیاری از درخواست های مراجعین و مردم این نکته دیده می شود ” چرا همه دوست دارند فقط استاندار و یا حتی مسئول مافوق استانی را ببینند و اینکه چرا همه راهها باید به استاندار و استانداری ختم شود ؟” و این مهم بیانگر چند نکته کلیدی است که باید مورد آسیب شناسی و تغییر رویه جدی دستگاههای اجرایی و واحد ارتباطات مردمی سازمان ها قرار گیرد و اینکه چرا باید نخبگان ، فعالین سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، ورزشی ، علمی ، همه و همه باید درخواست ملاقات و دیدار با استاندار را داشته باشند؟ یا اینکه مشکلات مردمی در حدی است که حل آنها از توان و دستور بدنه خارج است ؟ و حتما برای حل مشکلاتشان باید استاندار را ببینند و از او دستور بگیرند؟ یا دیدن استاندار و یک مسئول را برای خود حق می دانند؟

بهرحال با این اوصاف و نگاهی گذرا به چند و چون مسائل پیش رو ؛ انگار چند جای کار می لنگد ؟ و این مهم در سطح کشور و این استان هم بفور دیده می شود که خیلی ها دوست دارند استاندار را ببینند و یا اینکه شخص استاندار در برنامه هایشان حضور داشته باشد که انتظار بیخودی هم نیست و حضور معاونین و مدیران کل هم توفیری ندارد.

 در این درخواست ها چند نکته اساسی دیده می شود که انگار معاونین استانداران ، مدیران دستگاههای اجرایی ، روسای سازمان ها و حتی بدنه کارشناسی ادارات نتوانسته اند به درخواست های مردمی و ارباب رجوع نظر مساعد بدهند و یا اینکه حتما مردم و مخاطبین نمی توانند از دستورات مدیران میانی جواب بگیرند و باید روی درخواستشان دستور مقام عالی استان باشد؟ همچنین به نظر می رسد برخی ها معتقدند انتظار دیدن استاندار ، درخواست چندان سخت و غیر معقولی نیست و استانداران موظفند درب اتاقشان بر روی مردم باز باشد یا اینکه دیدن استاندار کمترین انتظار برای یک شهروند در یک استان و یا حتی نخبگان و فعالین یک جامعه است ، بهرحال این گلایه و انتقاد وجود دارد و همه دوست دارند استاندار را ببینند و یا در مراسم آنها حضور داشته باشد.

 به نظر می رسد عدم جواب اصولی مراجعین و مردم از سوی دستگاه ها و مدیران مربوطه و بروکراسی خشک اداری و نبود آغوش باز برخی از مدیران و ادارات و ضعف ساختاری در ارتباط با مردم در برخی از ادارات و نبود پیشخوان قوی ارتباط با مردم و عدم تکریم ارباب رجوع باعث می شود تا مردم به شخص استاندار و استانداری پناه ببرند.

درخواست های مکرر مردمی و جریان ها ، تشکل ها و افراد برای دیدار و  ملاقات با استاندار در کنار جلسات و برنامه های کاری در داخل و خارج از استان و برخی از حواشی پیش رو و در یک کلام ترافیک کاری و درخواست های متعدد برای ملاقات های مردمی در سامانه ۱۱۱ و اینگونه برنامه ها سند بارزی براین ادعاست که مردم از عملکرد برخی از دستگاه ها و مدیرانش ناراضی و ناامید بوده و پروسه خدمت رسانی بی منت و درب اتاق باز برخی از مدیران دستگاههای اجرایی در عدم ارتباط با مردم و دیدارهای هفتگی و کانال ارتباطی شان کماکان به فراموشی سپرده می شود‌ و یک پای کار می لنگد! البته در این میان وجود قوانین دست و پاگیر و بروکراسی خشک اداری ، نبود نگاه واقعی به ارباب رجوع ، مشتریان و تکریم مقام واقعی مردم ،  بعنوان دو پارامتر در عدم رضایتمندی از دستگاه هاست که نیاز به بازبینی مجدد دارد.

 ولی بهرحال به نظر می رسد انگار مردم از برخی از مدیران و ادارات جواب نمی گیرند! و یا مدیران ما با مردم فاصله ایجاد کرده و کمتر در بین مردم دیده می شوند!

پیشنهاد می شود اولا مدیران درب اتاقشان را بر روی مردم بیشتر بگشایند و در جمع مردم و جریان ها و تشکل ها بیشتر حضور داشته باشند و در راستای حل مشکلات مرتبط و صنفی آنها گام بردارند و مدیران برخی از دستگاههای اجرایی با تغییر در رویکرد و تقویت حوزه ارتباطات و اختصاص یک روز در هفته با عنوان ”  دیدارهای مردمی ” و تعیین چندین کارشناس ، صاحب نظر ، افراد خبره و توانمند برای تعامل و ارتباط بیشتر با تشکل های مرتبط ، مردم و فعال سازی آن ، پایین آوردن پروسه خدمات دهی به مردم ، حل مشکلات در حد وسع و توان ضرورتی انکار ناپذیر است و همه دستگاه ها و متولیان امر در بدنه اداری و وزارتی خود باید کمر همت بسته و در راستای کم کردن این مشکلات و انتظارات که این روزها کم هم نیستند گام بردارند تا همه مسیرها به یک شخص و نماینده عالی دولت ختم نشود و انتظارات از یک استاندار و مسئول مافوق در صورت ضرورت و موارد مهم کاری و گیرهای اساسی اداری باشد و نارضایتی ها به حداقل برسد.

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 114625




دیدگاه خود را به ما بگویید.