وب سایت خبری و تحلیلی جوان پرس

تاريخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۱|کد خبر: 2907|دسته: اجتماع و فرهنگ, بهترین ها, تازه ترین عناوین


به گزارش جوان به نقل از مرکز اسناد انقلاب سعید سهیلی با ساخت فیلم «گشت ارشاد» و با استفاده از یکی از داغ ترین مسائل جامعه در چند سال اخیر، یعنی مسئله حجاب، عفاف و فراتر از همه اقدام امنیتی پلیس در برخورد با کسانی که حریم این مفاهیم را رعایت نمی کنند، فیلم گیشه پسندی را روانه سینماهای ایران نمود. بخصوص که وی با زیرکی بسیار چاشنی طنزی را نیز به ماجرا افزوده تا هم دامنه انتقاد خود به پدیده برخورد امنیتی مبارزه با بی عفتی را فروکاهد و هم تمایل مردم برای دیدن فیلم را افزایش دهد.

سینمای ایران امسال با همان آغاز سال جدید روزهای پرالتهابی را آغاز نمود. این مسئله بیش از هر چیز به دلیل پخش فیلم هایی بود که به عقیده بسیاری در آنها خبری از ارزش های انقلاب اسلامی و آنچه جمهوری اسلامی در پی برآوردن آنها بود، یافت نمی شد. در بین این فیلم ها آنچه بیش از همه مورد توجه مقاله پیش رو است، فیلم «گشت ارشاد» می باشد که موضع گیری بخش هایی از جامعه مذهبی و در عین حال نیروهای اجرایی کشور را در پی داشت. این انتقادات آنچنان سریع و تند بود که از تحلیل فیلم فراتر رفته و دامن وزارت ارشاد را نیز گرفت. سخن منتقدین آن بود که چرا و چگونه در کشوری که بنای آن بر ارزش های اسلامی است، می بایست به این ارزش ها حمله شود. این انتقادات آن چنان شدید بود که به تریبون های نماز جمعه نیز رسید و خطیبان جمعه فیلم یاد شده را فیلمی مستهجن دانستند. پاسخ های کارگردان فیلم و سخنان مجدد خطیب آتش دعوا را فروزان تر نمود. فیلم اگر چه در  شهرستان ها از اکران خارج شد، لیکن به دلیل مسائل حواشی که به همراه خود داشت در تهران مردم بسیاری را برای به سینماها کشاند. آنان که به دیدن فیلم می رفتند الزاما هوادار آن نبودند، بلکه بسیاری صرفا به دلیل حواشی که فیلم ایجاد نموده بود، به دیدن ان راغب شده بودند.

«گشت ارشاد» ماجرای سه مرد است که به نام مامورین گشت ارشاد از مردم اخاذی می کنند. فیلم تلاش می کند تا با نشان دادن بدبختی ها و گرفتاری هایی که آنان در زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کنند، اقدام آنها را موجه جلو دهد. در واقع چاشنی طنزی که فیلم بر اساس آن پیش می رود از یک سو و گرفتاری های شخصی و زندگی پر التهاب این سه نفر بیننده را به این سمت گرایش می دهد تا نه تنها گناهی را متوجه آنها ننماید، بلکه با آنها احساس هم دردی کند. سکه هایی که یکی از این سه باید به زن سابق خود پس دهد، پدر معتاد  و خانواده بی سرپرستی که نفر دیگر بار مسئولیت آنها را به دوش می کشد و سرانجام پرداخت نزول بسیار زیاد از سوی نفر سوم دردهای این سه مرد است.

سعید سهیلی با ساخت فیلم «گشت ارشاد» و با استفاده از یکی از داغ ترین مسائل جامعه در چند سال اخیر، یعنی مسئله حجاب، عفاف و فراتر از همه اقدام امنیتی پلیس در برخورد با کسانی که حریم این مفاهیم را رعایت نمی کنند، فیلم گیشه پسندی را روانه سینماهای ایران نمود. بخصوص که وی با زیرکی بسیار چاشنی طنزی را نیز به ماجرا افزوده تا هم دامنه انتقاد خود به پدیده برخورد امنیتی مبارزه با بی عفتی  را فروکاهد و هم تمایل مردم برای دیدن فیلم را افزایش دهد.

دیدگاه های فیلم در مخالفت با پدیده گشت ارشاد زمانی بروز می یابد که یکی از کسانی که مورد هجوم سه اخاذ قرار می گیرد، به ایراد سخنرانی در مورد حقوق شهروندی خود می پردازد و این مسئله زمانی به شکل جدی تر دنبال می شود که یکی از سه بازیگر اصلی خود دل داده می شود و به همراه معشوق به دام پلیس می افتد. این گونه است که فیلم به هدف زیر پوستین خود که همان نقد «گشت ارشاد» است، می پردازد.

مسئله ای که باعث می شود تا انتقادات به فیلم «گشت ارشاد» به حق به نظر برسد، این است که فیلم به هیچ وجه فضای جمهوری اسلامی را در نظر نمی گیرد و به نوعی در آن می توان شاهد رویارویی نگاه اسلامی به عفت و نگاه غرب گرایانه و لیبرال به مسئله آزادی بود. مسئله ای که فیلم یکجانبه در آن به سمت تمایل به وجود آزادی و پذیرش خوانش غربی در نگاه به انسان پیش می رود. در واقع فیلم در انتقادات خود از رویارویی با گشت ارشاد فراتر رفته و شاید ناخواسته به تقابل با عفت پیش می رود. در واقع در هیچ کجای فیلم شاهد آن نیستیم که فیلم نامه صرفا با برخورد غیر فرهنگی با پدیده بی حجابی و دوستی ها مخالف باشد، بلکه چنان به نظر می رسد که فیلم با محدود نمودن دختر و پسر در رابطه با یکدیگر مخالف است. این مسئله آن زمان نمود بیشتر می یابد که در انتهای فیلم یکی از سه بازیگر که در درگیری کشته می شود، از نگاه راوی داستان، که یکی دیگر از آن سه نفر است به جایی می رود(آخرت) که دیگر هیچ محدودیتی نیست و در آن انسان آزاد است. این بخش فیلم  از یک طرف حمله به نگاه اسلامی به روابط انسانی است و از سوی دیگر  جانبدارانه مسئله روابط دختر و پسر را به اوج نگاه لیبرال و فردگرایانه آن می رساند.

شاید بهتر بود که فیلم «گشت ارشاد» اندکی از انتقادات طنز آلود خود می کاست و به علاوه تلاش می نمود تا در کنار انتقادات ملایم تر به ارائه یک آلتر ناتیو می پرداخت. انتقادات در مورد سیاست هایی که به مسائل زندگی اجتماعی شهروندان مربوط می شود، حق هر نویسند، کارگردان و روزنامه نگاری است ولی اینکه این انتقادات بدون هیچ گونه محدودیتی و در جهت جلب گیشه باشد خالی از انصاف است. برخورد هیجانی با مسائل نه تنها باعث نشنیدن صدای منتقد می شود، بلکه افراد مورد انتقاد قرار گرفته را نیز به واکنش های شدید وا می دارد.

نکته جالبی که در حواشی فیلم «گشت ارشاد» وجود داشته اینکه کارگردان فیلم تمام تلاش های خود در جهت حفظ اکران فیلم و پاسخ به منتقدین را نیز در جهت ایفای حقوق شهروندان و ملت دانسته و در بیانیه خود یاد آور شده که « تا آخرین لحظه در برابر این بی قانونی استوار» مانده و «برای گرفتن حق  مردم فرهیخته» ایران تمام سعی نموده است.

البته از یک نگاه می بایست به ممیزی وزارت ارشاد نیز انتقاد نمود. قطعا کارگردانی که هزینه بسیاری را برای ساخت یک فیلم پرداخت نموده است، انتظار ندارد که فیلم او به طور محدود اکران شود. پس چه بهتر که وزارت ارشاد با روشن نمودن تکلیف کارگردانان در همان زمان ارائه پروانه ساخت از ایجاد جنجال های این چنینی که باعث هجوم هیجانی مردم به سینما می شود، جلو گیری نماید و حق فیلم های خوب دیگری را که همزمان با این چنین فیلم هایی اکران می شوند را ضایع ننماید.


پاسخ دهید

آگهی
دل نوشته های معروفی
iranibazar.comشبكه تجارت الكترونيك ايران
عصر امید
جهانگیرزاده

لوگوی پایگاه خبری تحلیلی جوان logo کد لوگو :