تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۹۱.::. ساعت : ۲:۴۹ ق.ظ

   451 بازدید

 به مرور نوعی خود بزرگ بینی كاذب را منتج خواهد شد كه نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

«موسی صدر خیلی خوش تیپ بود. حالا لیبی (قذافی) یا گمش كرده یا كشتدش، نمی دونم. غروب بود. موسی صدر اومد، در زد. اون یكی از زیبا ترین مردهای دنیا بود. چشم های خاكستری، درشت، زیبا. لباس آخوندیش هم شیك، از این سینه كفتری ها. من در رو باز كردم. گفتم: ببینم! شما امامی، پیغمبری! تو حق نداری این قدر خوشگل باشی! خندید. گفت: جلال هست؟ گفتم: آره، بیا تو. اومد تو…»[1]

تعریف و تمجید از شخصیت والایی همچون امام موسی صدر كار سخت و دشواری نیست. ایمان، نبوغ، اخلاق حسنه، پركاری و در انتها ظاهری آراسته كار را برای هر روایت كننده ای تسهیل می نماید. از همه اینها كه بگذریم “توفیق غیبت بیش از سه دهه ای او در راستای اعتلای آرمان مكتب رسول الله”  شاهدی عیان برای برگزیدگی این عبد صالح خداست. او كه با آغاز حركتش انقلابی عظیم را در لبنان به راه انداخت. او كه  شیعیان مفلوك لبنانی را با نفس مسیحایی خود جانی دوباره بخشید. او كه نمادی كامل از روحانی سیاسی و مجاهد بود و او كه به خوبی توانست یاد جمال الدین بزرگ را در اذهان مسلمانان و غیر مسلمانان، شیعیان و غیر شیعیان تداعی نماید. و اویی كه در كنار تمام اینها خداوند زیبایی ظاهری را نیز نزدش به ودیعه گذارده بود.

دقتی مختصر در اندیشه و سیره عملی امام صدر به خوبی گویای آنست كه زیبایی ظاهری او در پیوند با دیگر مشخصه های فكری، سیاسی و اخلاقی او  اینچنین جلوه گری كرده است. موسی صدر در دوره ای كه بسیاری از روحانیت شیعه اعتقادی به اقدام سیاسی آشكار علیه نظام ظلم و جور را نداشتند رخت مهاجرت از میهن مادری اش را بست و به سوی سرزمین لبنان یكی از خاستگاه های اصلی شیعیان اثنی عشری سفر كرد. او آنقدر برجسته و بزرگ است كه در بسیاری از مشخصه های فكری “ذهنیت تاریخی جهان اسلام” را به سوی سید جمال الدین اسدآبادی رهنمون می سازد.

رفتار و سیره عملی امام صدر به گواهی بسیاری از همراهان تفاوتی با یك مجاهد نداشت و او در این خصیصه یاد مجاهدتهای بزرگمردی چون سید جمال را در اذهان زنده ساخته بود. فكر و اندیشه او نیز آنقدر تاثیرگذار شد كه بسیاری از ممالك عربی او را برای رفع مشكلات خود و داوری میان طرفهای درگیر فراخواندند به گونه ای كه  این امر نیز بسیاری از اذهان را به جمال الدین اسدآبادی معطوف ساخت. فكر و اندیشه اصلاحی او نیز پهلو به گفتمان اصلاحی سید جمال می زد. هرچند شباهت چندانی میان ظاهر امام صدر و آقا جمال الدین اسدآبادی به روایت تصاویر موجود وجود نداشت، اما به گواهی بسیاری از آثار اندیشه ای موجود از این دو مجاهد، امام صدر در بسیاری از شاخصه های فكری و عملی بی شباهت به آغازگر نهضت بیداری اسلامی در دوران معاصر نبود.

بزرگی این شخصیت شیعه بسیاری را بر آن داشته است كه خود و یا دوستداران خود را با او مقایسه نمایند. ذات این امر پدیده مذموم و ناپسندی نیست اما این قیاس نباید مع الفارق باشد. اینكه از كل ویژگیهای یك شخصیت تنها با استناد به ظاهر مشابه یك فرد را شبیه دیگری بدانیم چندان معقول به نظر نمی رسد و اینگونه قیاسها تنها مانعی برای رشد طرفیست كه مورد مشابهت قرار گرفته است، چرا كه به مرور نوعی خود بزرگ بینی كاذب را منتج خواهد شد كه نتایج مطلوبی نخواهد داشت. شخصیتی كه بزرگمردانی چون چمران و شریعتی مبهوت او بودند را نمی توان تنها با استناد به شباهت ظاهری و نسبت خویشاوندی مصادره كرد و به به بهانه این شباهتهای ظاهری اندیشه و سیره او را نیز مقایسه كرد.

شب شعر “یاد مهر” به مناسبت هشتادو چهارمین زادروز امام موسی صدر توسط گروه «یاران صدر» در شهر كتاب تهران برگزار شد. در این مراسم افشین علاء با تاكید بر اینكه روحانیت شیعه به داشتن شخصیتی همچون امام موسی صدر افتخار می كند اظهار داشت: امام موسی صدر را به عنوان یك چهره فراملی می شناسند و همه ما منتظر بازگشت ایشان هستیم البته بازگشت به معنای بازگشت جسمانی نیست بلكه مهم اندیشه امام موسی صدر است كه بی شك چهره‌ای همچون سید حسن خمینی چهره برازنده ای است كه در مقطع فعلی تداوم بخش اندیشه امام موسی صدر است. این شاعر مدیحه سرا در ادامه شعری را نیز در مدح سید حسن خمینی برای حضار قرائت كرد(اینجا)

فارغ از اینكه به راستی آیا شباهتهایی میان این دو از لحاظ فكری وجود دارد یا خیر ذكر یكی از ویژگیهای بارز شخصیت امام صدر قضاوت را در اینباره آسان خواهد كرد. ازجمله ویژگیهای شخصیتی ایشان روحیه جهادی بود. امام موسی صدر در دوره ای كه برخی روحانیون شیعه اعتقادی به جهاد آشكار و علنی علیه ظلم سلطه گران را نداشتند با روحیه ای مثال زدنی با حضور در خط مقدم جبهه حق و باطل منشا اثرات گسترده ای شد به گونه ای كه  امروز آثارش از آستین گروه هایی همچون حزب الله بیرون آمده است. زندگی سخت و توام با دشواری كه تماماً دلالت بر جهادگری ایشان داشت آنگونه بود كه در دوره هایی برخلاف خواست نزدیكان در سخت ترین شرایط زندگی و در زیر آتش دشمن صهیونیستی روزگار سپری كرده و حتی برای یك لحظه هم مسئولیت جهادی خود را فراموش نكرد.

بی شك تمام دوستداران امام موسی صدر از بازتولید شخصیتهایی همچون ایشان خوشحال و مسرور خواهند شد. اما اینكه شاعر مذكور بر چه اساس و مبنایی اندیشه حجت الاسلام سید حسن خمینی را تداوم بخش اندیشه جهادی امام موسی صدر دانسته است جای تامل دارد. اگر تنها استناد به ظواهر بوده است بی شك هر انسان بینایی شباهتهای ظاهری موجود همچون بلندی قد و بوری رخسار را تائید خواهد كرد اما اگر ادعای شباهت فراتر از ظواهر بوده است بی شك ما و تمام دوستداران نا آگاه “صدرالدین جهان اسلام” از آگاهی پیرامون این وجه تشابه اندیشه ای مسرور خواهند شد.


پی نوشتها


[1] – بخشی از خاطرات سیمین دانشور همسر جلال آل احمد از امام موسی صدر / جواد حق گو / مرکز اسناد

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 5012




۲ دیدگاه

  1. پیرو ولایت گفت:

    داداش می بخشید ها ؟! فک نمیکنی پاتونو از گلیم سن و تجربه تان زیادی بیرون گذاشتین….!؟ حالا کسی از شما انتظار ندارد از یادگار خمینی تعریف وتمجید کنید اما در این مطلب نه بوی نقد میدهد نه … بلکه بوی عناد وسفسطه وتخریب میدهد این منش منش اصول گرایی رهبری نیست… اگر هم میخواستید با کنایه حسن خمینی را بیرون از گود تفکرات مسمومتان نشان بهید دادید. متاسفم برایتان.

  2. رضا گفت:

    می گویند روزی دو علامه بزرگ به هم می رسند یکی از آنها برای جواب سوالی اظهار عجز می کند علامه دیگر هم همینطور . پسر علامه که تازه وارد مباحث حوزوی شده بود و هنوز …. باد غبغب می اندازد و می گوید : من هم جواب آن را نمی دانم … تو خود حدیث مفصل بخوان

دیدگاه خود را به ما بگویید.