تاریخ انتشار :شنبه ۱ مهر ۹۱.::. ساعت : ۱:۱۲ ب.ظ

   1825 بازدید

گزارشی از یک پرونده،کلاهی که بر سر مردم ارومیه رفت!/حال بایک حساب سر انگشتی مبالغ عوارض فوق مبالغ هنگفتی می باشد 

رضا تقی زاده،پایگاه خبری تحلیلی جوان/شهرداری ها در ردیف موسسات مستقل عمومی می باشند که مطابق قانون به صورت خودگردان و از محل درآمدهایی که مستقیما از شهروندان وصول می گردد اداره می شوند. که بعضا در برخی موارد دولت نیز کمکهایی به شهرداری ها می نماید که این مورد نیز تنها تحت شرایط خاص قانونی و به صورت استثنایی محقق می شود.

اما بیشتر درآمد شهرداری ها چنان که ذکر گردید از طریق وصول آن از آحاد ساکنین شهرها تامین می گردد.یکی از عمده ترین منابعی که به خزانه شهرداری ها واریز می شود عوارض اتومبیل می باشد که براساس ردیف 5 جدول شماره 25 (جداول پیوست بودجه عمومی سال 89کل کشور مرتبط با ارزش افزوده) ندر آمدهای موضوعی بند الحاقی یک در مورد جزء”و” تعرفه برخی عوارض شهرداری هاو بخشنامه 230/22677/د مورخ نهم مهرماه 90 تنفیذی از بخشنامه210/5441 مورخ یکم خرداد 89 تعرفه آن در کلیه شهرهای کشور بدون استثناء و به طور یکسان 1/5 در 1000 (بهای فروش کارخانه در خودروهای تولید داخل و ارزش گمرکی در خودروهای وارداتی)می باشد،که باید توسط شهرداری ها وصول گردد.متن کامل اینجا و متن قسمت فوق در پایین می آید:

بند ۱۲ بودجه سال ۱۳۸۷ ( تنفیذی )

کلیه شرکتهای دولتی و بانکها و شرکتهای بیمه دولتی به استثنای سازمان بیمه خدمات درمانی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند در سال ۱۳۸۷ علاوه بر پرداخت مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۸۶ حداقل چهل درصد (۴۰ %) سود ابراری ( سود ویژه) سال ۱۳۸۶ خود را به حساب درآمد عمومی واریز نمایند .ردیف ۵ جدول شماره ۲۵ ( جداول پیوست بودجه مرتبط با ارزش افزوده ) درآمدهای موضوع بند الحاقی ۱ در مورد جزء “و” تعرفه برخی عوارض شهرداری ها در سال ۱۳۸۹ ۲- عوارض سالیانه انواع ۵/۱ در هزار قیمت فروش کارخانه های داخلی و ۵/۱ در هزار ارزش خودروهای وارداتی ضمائم تغییرات متفرقه در بودجه سال ۸۹ مرتبط با ارزش افزوده :

افزایش عوارض خروج از کشور به دلیل افزایش عوارض خروج هوایی از ۲۵۰ هزار ریال به ۵۰۰ هزار ریال و عوارض خروج زمینی و دریایی از ۵۰ هزار به صد هزار ریال می باشد به استثنای زائرین حج تمتع و عمره و عتبات عالیات و مشمولین تبصره ذیل ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده .

این مبلغ نیز آنچنان که باید هرسال توسط دارندگان خودروها پرداخت شود واریز نشده و هر چند سال یکبار آنهم در صورتیکه نقل و انتقالی درکاربوده و مالک قصد فروش آن به غیر و تنظیم سند رسمی انتقال آن را دارد با اجبار قانونی دفاتر اسناد رسمی محقق می گردد.

این امر نیز بعضا با تخلف برخی شهرداری ها (حداقل تا هفته قبل) منجربه وصول مبلغ واقعی نرخ قانونی عوارض نمی گردد،حال دریابید مشکلات عدیده و بی پایان برخی شهرها و شهروندان را که بهانه و توجیه مسئولین و شهرداران محترم شهرداری ها عدم پرداخت عوارض و نبود بودجه کافی برای حل این مشکلات عنوان می گردد.

شهری مثل شهر ارومیه که اهالی آن همیشه با مشکلات آسفالت که مناسب خیابانها و معابر،عدم وجود فضاهای سبز به اندازه کافی،نبود مراکز فرهنگی،ورزشی و… دست و پنجه نرم می کنند و همیشه مجبور بودند با این مشکلات بسوزند و بسازند.اکنون در کنار این کلانشهر!!!(سابق و بزرگ شهر کنونی) شهر کوچکی به فاصله چند کیلومتری آن به جای وصول مبلغ تعرفه قانونی عوارض خودرو که همان 1/5 در 1000 می باشدبا اخذ دو سوم این مبلغ و با بخشش یک سوم آن از کیسه مردم موجب جذب اکثریت قریب به اتفاق پرداخت کنندگان عوارض به این شهر و پرداخت عوارض در نوشین شهر می گردد.

این در حالی است که این خودرو ها اساسا متعلق به ساکنین شهر ارومیه بوده و فقط عوارض آن در نوشین شهر واریز می گردد و خرابی های ناشی از تردد آنها متعلق به شهر ارومیه است .

حال بایک حساب سر انگشتی مبالغ عوارض فوق مبالغ هنگفتی می باشد که شهرداری نوشین شهر با وصول این مبالغ این وجوه را در این شهر هزینه می کند.

جالب است بدانید اکثریت پرداخت کنندگان عوارض خودروها متصدیان برخی نمایشگاههای اتومبیل (سودجو)می باشند که با دریافت مبلغ واقعی و قانونی – 1/5 در 1000 – از مالکین خودروها و با مراجعه به برخی از این شهرداری ها و شهرهای کوچک فقط 1 در هزار این مبلغ را پرداخت و مابقی را در جیب مبارک پس انداز می کنند.

حال پیدا کنید پرتقال فروش را و چاره ای برای رفع مشکلات زیر

چاله چوله های معابر ومشکلات شهری ارومیه 

عدم پرداخت به موقع و چند ماهه حقوق برخی کارکنان شهرداری ارومیه

عدم وجود بودجه کافی برای پروژه های عمرانی شهری

تعدیل نیرو به سبب کمبود بودجه(حداقل سال گذشته)

اکنون درخواست نویسنده از مسئولین محترم علی الخصوص استاندار محترم و ارگانهای نظارتی این است که چاره ای برای اجرای این قانون در تمامی شهرهای استان بیاندیشند.

تا ببینیم که چه پیش آید!

کارشناس مسائل حقوقی

Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 7832




۱۱ دیدگاه

  1. یک دوست گفت:

    با سلام
    موضوع خوبی بود
    از اقای حضرت پور یک سوال داریم و این هم اینکه چرا این موضوع را تا به حال چه در شورا چه الان پیگیری نکرده اند؟
    هرچند ما ارادت خاصی به اقای علیزاده داریم ولی ایشان که خود ارومیه ای هستند چرا گذاشتند حق مردم تضییع شود؟
    لطفا اگر جرات دارید انتشار دهید

  2. اقا مجتبی گفت:

    سایت خوبی دارید

  3. یک متخلف گفت:

    خواهشا بیایید من رو بگیرید به جای دیگر خلاف کاران دارم خلاف قانون کار می کنم
    البته اگه تونستین

  4. امیر نصیری گفت:

    پرونده واقعا خوبی بود
    انصافا سوال اقای تقی زاده راسته
    چرا با این همه مشکلات شهر می گذارند عوارض به اونجا بره؟

  5. سجاد حسینی گفت:

    اقای کریمی
    واقعا کار بدی کردید که خبر آقای غنی زاده رو زدید
    من از شما انتظار این کارها رو نداشتم
    لطفا انتشار دهید

  6. حسین بوداقی گفت:

    سلام
    تایید می کنم موضوع خوبی بود احسنت بر شما

  7. یک شهروند آنگولایی ساکن ارومیه گفت:

    سلام
    آنگولا اینطور حرفهایی نداره ولی نمی دونم چرا تو اینجا همچین خبری هست

  8. خدمتی که بی منت است گفت:

    متاسفم برای شهر ارومیه که با چنین مسائلی گریبان گیر است

  9. یک شهروند نوشین شهری گفت:

    ظاهرا شما با ما مشکل دارید ؟
    مگه شما با شهردار نوشین شهر دوست نبودید چرا همچین خبری زدید؟
    به خود ایشون می گفتید

  10. adam گفت:

    حرف حق رو باید شنید
    مسئولین خفته هنوز لالا

  11. ای نام توبهترین سرآغا ز مهر

    با سلام واحترام
    گزارش جناب آقای تقی زاده در خصوص نحوه فرار عوارض اتومبیل ها در شهر نکته بسیاز ظریف وقابل تامل از باب نشت منابع مالی ودرآمدی صندوق شهرداری است که بخش بسیاری از مشکلات این شهر از بی پولی این صندوق نشات مگیرد که نشان از کسادی درآمد شهرداری می باشد وبه معنایی شاخص کسب وکار در شهر وعدم توسعه و گسترش آن معنا دار بوده وگردش پولی ومالی به منزله گردش خون در بدن انسان است یا در مویرگها خشکیده ویا در قسمتهایی مویرگهای آن پاره شده منابع مالی به صندوق یا همان داخل قلب واریز نمی شود حال راه وچاره چیست وچگونه می توان این مشکل را برطرف کرد خود قسمت اصلی حل مسئله هست ویعنی تیم وگروه شورا باید قادر باشند به عنوان پدر خانواده شهر برای تامین معاش وهزینه زندگی فرزندان خود …..درآمد ایجاد نمایند وقابلیت وتوان شورا وکاردانی آنها ابتدا در مسیر مصوبات چند ساله شورا نمود پیدا کرده واین مصوبات وراه چاره بوده باید مشکلات مالی آن شهر را برطرف نمایند همه ما بعنوان شهروند وهمه شما بعنوان اطلاع رسان از شورای شهر تقاضا می نماییم که مصوبات 6 ساله خود را در معرض عموم کارشناسان قرارداده تا نقاط قوت وضعف انها مورد تحقیق وبررسی کارشناسی قضاوت عموم قرار گیرد وخبرگان نظر خود را اعلام نمایند وعلل عقیم ماندن صندو ق مشخص گردد وامروز تمام گرفتاری سازمانها از عدم شفافیت وپنهان کاریها وسانسور اطلاعات ….وایجاد رانت وغیره میباشد و پس در یک نگاه سیستماتیک شهرداری باید محصول خوبی برای فروش داشته واز قبل فروش آن درآمد ایجاد نماید یعنی عاقلان مالی می دانند که در یک نگاه باید فروش شهرداری حداقل 5 برابر افزایش یابد ودر این صورت رونق ورمق کسب وکار اشتغال وعمران وآبادانی به این شهر باز خواهد گشت وشهر داری وشورای شهر جز این راه نداشته ومنتخبین مردم باید قادر وتوانمند بوده دست به دست هم داده وبا کمک مسولین این مسولیت خطیر را به سر انجام رسانند وبا عزل ونصب شهرداران که عمر هرکدام بطور میانگین 2 سال است مشکلی از شهر حل نشده ونخواهد شد!فرصتهای از دست رفته و تورم اقتصاد وافزایش قیمت مواد وخدمات عدم وصول عوارض قانونی وعدم شازش با فعالین عمران شهری وساخت وسازهای غیر مجاز وعدم دریافت عوارض وعدم تعریف محصول جدید برای فروش ومعاملات ومسایل ومشکلات عدیده که ذهن خلاق وتوانمند میطلبد که شورا باید راه کار مناسب برای هرکدام ارائه دهد پس بار دیگر از شورای شهر می خواهیم مصوبات وعملکرد 6 ساله خود را به مردم ورسانه ها گزارش دهند
    با سپاس فراوان
    ستوده قره باغ

دیدگاه خود را به ما بگویید.