تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۹۱.::. ساعت : ۲:۰۵ ق.ظ

   235 بازدید

من هم دين را از سياست جدا مي‌دانم

به گزارش جوان از مشهد، حجت الاسلام قاسم روانبخش ساعاتي پيش طي مناظره‌اي با اكبر اعلمي، نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم با موضوع بررسي دوران اصلاحات كه در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، ضمن مقايسه عملكرد اصولگرايان و اصلاح‌طلبان گفت: اصولگرايي با ضعف هايش هنوز مورد استقبال مردم است، اما اصلاح طلبان چه كرده‌اند؛ در انتخابات مرحله دوم شوراها و انتخابات هفتم و هشتم مجلس شواري اسلامي و رياست جمهوري نهم هيچ كس به آنها اعتنا و اقبال نكرد و علناً مجبور شدند پرچم جنگ را عليه نظام بلند كنند.

دبير سياسي هفته نامه «پرتو سخن» ادامه داد: من نمي‌گويم در اصولگرايي اشكالي وجود ندارد، البته عده‌اي فقط ادعاي اصولگرايي دارند و حكمت جبهه پايداري هم همين است؛ بنده خط مشي عده‌اي كه مدعي اصولگرايي هستند را قبول ندارم.

وي خطاب به اعلمي تصريح كرد: شما خودتان در حاكميت بوديد و برخلاف من كه نه نماينده بودم و نه مسئوليتي داشتم، در جريان امور بوديد، پس اگر امروز ناكارآمدي وجود دارد، شما هم در آن نقش داشته‌ايد.

روانبخش افزود:‌ مي‌خواهيد خرافات را جاي اصولگرايي بگذاريد؛ ما از ابتدا از آقاي احمدي نژاد حمايت كرديم؛ چرا كه موفقيت هاي چشمگيري در دولت نهم داشت كه نمي توانيم چشم پوشي كنيم.

دبير سياسي هفته نامه «پرتو سخن» تاكيد كرد: ما كسي نيستيم كه از خطاي كسي چشم پوشي كنيم؛ اولين تذكر را از ميان حاميان آقاي احمدي نژاد در اولين انحراف كه بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود، ما داديم و آقاي مصباح نامه‌اي تندي نوشتند و عنوان كردند كه اين امر خلاف آراي همه فقهاست.

اعلمي: اگر نتيجه عملكرد مسئولان بر اساس دين، وضع موجود است، من هم دين را از سياست جدا مي‌دانم

اعلمي در پاسخ به اين اظهارنظر كه اصلاح طلبان به دين معتقد نيستند، با بيان اينكه من به اصلاح طلبان خارج از حاكميت كار ندارم، گفت: 32 سال است به اسم دين در اين كشور حكومت مي‌شود و همه مسئولان مدعي‌اند كه جاي پيامبر نشسته اند و درست مثل او عمل مي‌كنند، اما آيا نتيجه امروز با نتايج زمان پيامبر يكسان است؟!

نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم ادامه داد: اگر نتيجه عملكرد مسئولان بر اساس دين، وضع موجود است، من هم معتقدم كه دين بايد از سياست جدا شود.

وي با بيان اينكه در دوران اصلاحات نهادهاي انتصابي در مقابل نهادهاي انتخاباتي قرار گرفته بودند، تصريح كرد: لايحه‌ جرم سياسي را در كميسيون امنيت ملي مجلس ششم مورد تصويب قرار داديم كه در آن تعريف مي‌شد «رسيدگي به جرايم سياسي و مطبوعاتي از طريق دادگستري و هيئت منصفه باشد»، اما شوراي نگهبان اعلام كرد اين مغاير با شرع و قانون اساسي است.

اعلمي با بيان اينكه در زمان اصلاحات حاكميت دو گانه بود، گفت: مشابه همين قوانين در مجلس هفتم تصويب شد و شوراي نگهبان از آنها ايرادي نگرفت.

نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم گفت: الان هشت سال است كه حاكميت يكپارچه در دست اصولگرايان است، پس ما مي‌توانيم اتفاقات اين دوره را ملاك و معيار اصولگرايي بدانيم.

وي ادامه داد: مجموعه رفتارهايي كه در دولت احمدي نژاد رخ داد بايد منصوب به حاكميت كنيم؛ چون رهبري در يك نماز جمعه‌ گفتند نظرشان به احمدي نژاد نزديك‌تر است.

روانبخش: جريان اصلاح طلبي به دنبال زدن اصول بود


روانبخش با بيان اينكه تعريف درست اصولگرايي با اصلاح طلبي واقعي در تعارض نيست، گفت: بعضي فكر كرده‌اند اصولگرايي يعني جناح راست و اصلاح طلبي يعني جناح چپ.

وي ادامه داد: اصلاح طلبي از چپ سنتي بوجود آمد و حاصل ازدواج چپ مدرن با راست مدرن كه حزب كارگزاران بود، است.

عضو جبهه پايداري در خصوص تعريف اصولگرايي تصريح كرد: بعضي فكر مي‌كنند جريان اصولگرايي يعني حزب راست، پس تابلوي آن را بالاي سر خود مي‌گيرند، اتفاقاً رهبري در همين خصوص هشدار و تذكر دادند كه اصولگرايي يك حزب و گروه نيست و در برابر اصلاح‌طلبي هم قرار نمي‌گيرد، بلكه يك مرام و منش است كه هر كس اين مرام و منش را داشته باشد، اصولگراست.

دبير سياسي هفته نامه «پرتو سخن» تأكيد كرد: جريان اصلاح طلبي به معناي رفرم و نه سالم‌سازي، به دنبال زدن اصول بود.

روانبخش ادامه داد:‌ اساس اسلام را در اصلاحات مي‌زدند؛ به طور نمونه هاشمي آغاجري، يكي از سران اصلاحات مي‌گويد، دين افيون دولت‌هاست؛ همچنين سروش كه نظريه پرداز اصلاحات است، مي‌گويد، اسلام دوره‌اش گذشته است و به اين ترتيب موضوع سكولاريسم و پلوراليسم را مطرح مي‌كند؛ سروش مي‌گويد، چه كسي گفته اسلام فقط حق است، همه اديان هم مي توانند حق باشد.

 

دبير سياسي هفته نامه «پرتو سخن» درباره شعارهاي دوران اصلاحات خاطرنشان كرد: مدينة‌النبي شعار خاتمي بود و خودش هم مي‌دانست منظورش جامعه مدني مبتني بر سكولاريسم است.

روانبخش افزود: ‌اصولگرايي يعني ايستادن بر روي اصول؛ اما اصلاح در روش‌ها و هدف‌هاي مياني براي رسيدن به هدف متعالي كه قرب الهي است.
روانبخش:‌ خاتمي هم ولايت مطلقه فقيه را در عمل قبول داشت
وي در پاسخ به اين سخن كه رهبر فراتر از قانون نيست و ولايت فقيه مورد اختلاف فقهاست، تأكيد كرد: همه فقها اصل ولايت فقيه را قبول دارند؛ جز منتظري و تنها بحثشان در محدوده اختيارات ولي‌فقيه است.
دبير سياسي هفته نامه «پرتو سخن» ادامه داد: در قانون اساسي هم ولايت مطلقه فقيه آمده است و خاتمي زماني كه پيش رهبري رفت تا حكم رياست جمهوري‌اش را بگيرد، گفت كه من رهبري را در چارچوب قانون اساسي قبول دارم و رهبري هم در جوابش فرمودند كه ما هم بيشتر از اين انتظار نداريم.
روانبخش افزود: اما خود آقاي خاتمي در ماجراي كرباسچي كه بحراني در كشور ايجاد شده بود به رهبري نامه نوشت كه با استفاده از اختيارات مطلقه اين مسئله را حل كند و او را آزاد كنند تا در يك فضاي آرام محاكمه شود.
اعلمي: يكي از دلايل ناكامي اصلاح طلبان مجهول بودن اصلاحات است
اعلمي در خصوص تعريف اصلاح طلبي تصريح كرد: اصلاحاتي كه در دنيا مطرح است، برخلاف حرف هاي آقاي روانبخش، اين گونه تعريف مي‌شود كه كم هزينه‌ترين راه براي حذف مناسبات غير دمكراتيك و استقرار دمكراسي انتخاب شود.
وي ادامه داد: نهادهاي جمهوري اسلامي بايد در برابر مردم پاسخگو باشند نه اينكه قوه قضائيه و شوراي نگهبان هيچ پاسخگويي نداشته باشند؛ اصلاح طلبي يعني اينكه هرگونه استبداد و خودكامگي را نفي مي‌كنيم.
نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم افزود: اصلاح طلبي يعني با هرگونه تمركز قدرت در دست يك نفر حتي رهبري مخالف هستيم و گردش قدرت بايد از طريق صندوق‌هاي راي صورت بگيرد و بدون دخالت نهادهاي قدرت.
اعلمي تصريح كرد: يكي از ناكامي اصلاحات اين است كه تعريفي مشخص از اصلاح طلبي و اصلاحات صورت نگرفته است و گروه‌هايي به عنوان جبهه دوم خرداد شكل گرفتند كه سنخيتي با هم نداشتند و در اين دوران از چهره‌هايي استفاده شد كه باعث نارضايتي مردم بودند.
وي ادامه داد: تمام‌خواهي و انحصارطلبي گروه‌هاي جبهه دوم خرداد دليل ديگر ناكامي اصلاحات است.
نماينده اصلاح طلب مجلس ششم و هفتم تصريح كرد: روي گرداني مردم نسبت به عملكرد جريان اصلاح طلبي است نه خود جريان اصلاح طلبي.
روانبخش: چيزي كه باعث اقبال مردم در دوم خرداد شد، فريب بود
روانبخش با بيان اينكه مردم فريب شعار اصلاحات را خوردند، تصريح كرد: يكي از چيزهاي كه باعث اقبال مردم به اصلاحات شد فريب بود و شعارهايي كه مطرح شد و واقعيت‌هايي كه مراد طراحان اين شعارها بود، متفاوت است.
وي ادامه داد: مردم فكر مي‌كردند مراد اين شعارها اصلاح در برابر فسادها يعني مبارزه با مفاسد اقتصادي و اجتماعي و سالم‌سازي جامعه است؛ بنابراين قطعا مردم تشنه اين اصلاحات بودند.
عضو جبهه پايداري تأكيد كرد: كساني كه در دوم خرداد به خاتمي راي دادند، مخالفان نظام نبودند و هيچ كس هم فكر نمي‌كرد كه ايشان در مقابل نظام موضع دارند؛ بلكه شعارهاي ايشان جذاب بود به طوري كه 70 درصد راي شهرك سپاه مربوط به خاتمي بود و حتي مدرسه فيضيه اكثرا به خاتمي راي دادند.
روانبخش در پايان گفت: اصلاحات مي‌خواست به طور تدريجي نظام جمهوري اسلامي را تغيير بدهد و براي اين كار برنامه‌ريزي هايي هم انجام دادند كه نتيجه‌اش براندازي بود و در سال 88 هم رسما اين كار را كردند؛ اما مردم در مقابل آنان قرار گرفتند و حماسه 9 دي ماه رخ داد كه منجر به مرگ اصلاحات آمريكايي شد.
لازم به ذكر است، اين مناظره به همت بسيج دانشجويي دانشكده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
«خبرگزاري دانشجو»
Print Friendly, PDF & Email
کدخبر : 4425




دیدگاه خود را به ما بگویید.